Trumpetaren, kompositören och producenten Goran Kajfeš är känd från en mängd grupper. Grammisbelönade Subtropic Arkestra och Oddjob är kanske de mest kända. När han för ett par år sedan satte ihop Tropiques tillsammans med Alexander Zethson (piano, orgel och synth), Johan Berthling (kontrabas) och Johan Holmegard (trummor) var tanken att skapa musik som bland annat skulle innehålla minimalistiska element.
– Det började med att jag skrev musik till dansföreställningen "Saw the white buffalos", där musiken fick både underordna sig och samspela med dansen. När vi spelade den musiken live försökte jag töja ut styckena och skapa långa passager som man kunde vila i. Jag och de andra musikerna försökte undvika att ha för bråttom att komma vidare. Det var ett annat sätt att spela musik än vad jag var van. Sedan gjorde vi skivan på samma sätt.
Resultatet blev minst sagt lyckat. Albumet "Enso" kom 2017 och hyllades av recensenter både i Sverige och utomlands. Kritikern Jan Gradvall utnämnde den till "2017 års största musikupplevelse".
Skivan består enbart av titelkompositionen "Enso", ett 50 minuter långt stycke med ett konstant flöde. Musiken växlar mellan långsamma och lågmälda partier, och volymstarka crescendon.
– Jag gjorde "Enso" delvis som en reaktion mot nutidens snabbkonsumtion av inte minst musik. Det är klick hit och dit, två minuter här och 30 sekunder där. Då är det kul om man kan få folk att lyssna i 50 minuter i sträck. Det går inte att hoppa till låt 3 eller 5 – det finns ju bara ett spår.
När Goran Kajfeš och hans band Tropiques kommer till Uppsala konstmuseum 14 februari har de med sig basklarinettisten Christer Bothén, en legendarisk musiker som varit aktiv sedan tidigt 70-tal. Han gästar också gruppen på nya albumet "Into the wild" som släpps 22 februari.
– Den plattan består av flera spår och låter lite annorlunda jämfört med "Enso". I Uppsala kommer vi troligen att spela musik från båda skivorna, säger Goran Kajfeš.
Han känner ingen press på sig att överträffa succédebuten när uppföljaren snart kommer ut.
– Press kan man känna om man upprepar sig och vill göra samma sak igen. Det försöker jag att undvika.
Fler konserter väntar på konstmuseet under vårsäsongen. Shida Shahabi (14 mars), Jenny Sunesson (30 mars), Finn Loxbo och Anders Vestergaard (11 april) och Aniarakvartetten (27 april) är bokade.