Dalle regisserar svart familjekomedi
Missbruk, svek och otrohet. Det är bara några av de familjehemligheter som nystas upp i Broadwaysuccén Familjen. På fredagen har pjäsen Sverigepremiär på Göteborgs stadsteater.
STOCKHOLM 20091123 Peter Dalle kommer att medverka i Zpanska flugan som ska spelas i Krusenstiernska trädgården i Kalmar i sommar. Foto Jonas Ekströmer / SCANPIX / kod 10030
Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix arkiv
I familjen Weston råder sönderfall. När pappa Beverly oväntat försvinner träffas mamman, hennes syster och de tre döttrarna igen för första gången på mycket länge.
Samtidigt som sökandet efter pappan pågår, kommer familjens mörka förflutna fram i ljuset.
- Det blir både smärtsamt och kul. Särskilt kul är det i början när familjemedlemmarna försöker upprätthålla något som inte finns. Tredje akten är mer sorgsen, säger skådisen och film, tv- och teaterregissören Peter Dalle, som med "Familjen" gör regidebut på Göteborgs stadsteater.
Peter Dalle, som tidigare jobbat en hel del med skruvade relationer i både Lorry och andra sammanhang, tycker att familjen är den perfekta utgångspunkten för den här sortens dramatik.
- Det är en dramaturgisk fördel att använda familjen. Den sitter ihop på ett särskilt sätt. Man har en både känslomässig och fysisk samhörighet som gör att den tål rätt mycket, säger han.
Dessutom är familjen något som alla kan relatera till och som tar stor plats i samhället.
- I dag är det Ikea Family och fyrpack av allt. Nästan all reklam riktar sig till familjer eller förälskade par i 30-årsåldern, trots att så många lever i ensamhushåll, säger han.
I USA, där pjäsen "Familjen" utspelar sig, är familjen till och med ännu viktigare, tror Peter Dalle.
- Där är den mer av en institution. Man har bilder av familjen på skrivbordet på jobbet och ser den som sitt livsverk, säger han.
Så är också den amerikanska teatertraditionen är fullspäckad med klassiska familjedramer. "Familjen" jämförs ofta med mästerverk som Eugene O'Neills "Lång dags färd mot natt".
- Fast Tracy Letts "Familjen" är mycket roligare. Och knäppare, säger han.
För Peter Dalles del har arbetet med pjäsen varit en stressig resa. Det mesta var nytt när repetitionerna drog igång i mitten av november. Tidigare har han bara gjort tillfälliga gästspel i Göteborg. Han kände varken skådespelarna eller teatern han skulle jobba på.
- Allt var ett oskrivet blad. Det var lite läskigt, medger han.
En annan sak som har vållat honom huvudbry är pjäsens komplicerade scenografi. Bland annat var utmaningen att få till scenerna i familjen Westons trevåningshus.
- Egentligen är det här manuset bättre lämpat för film, och jag har hört att en filmatisering snart är på gång, säger Peter Dalle.
Om filmen blir lika lång som föreställningen återstår att se. Med sina tre akter landar den på tre och en halv timme inklusive paus. Nästan i längsta laget, tycker Peter Dalle.
- Amerikaner "babblar på" på ett annat sätt än vad svenskar gör. Så vi har kortat texten lite, även om det mesta är kvar, säger han.
Familjen
Modernt amerikanskt drama i tre akter som hade urpremiär 2007. Originaltiteln är "August: Osage County". Skriven av Tracy Letts, som 2008 belönades med Pulitzerpriset för pjäsen. Den spelades på Broadway mellan 2007 och 2009, och har sedan dess översatts till flera språk. Sverigepremiären äger rum på Göteborgs stadsteaters stora scen den 29 januari. I rollerna syns bland andra Ann Petrén, Lisa Lindgren, Anna Wallander och Johan Gry.
Modernt amerikanskt drama i tre akter som hade urpremiär 2007. Originaltiteln är "August: Osage County". Skriven av Tracy Letts, som 2008 belönades med Pulitzerpriset för pjäsen. Den spelades på Broadway mellan 2007 och 2009, och har sedan dess översatts till flera språk. Sverigepremiären äger rum på Göteborgs stadsteaters stora scen den 29 januari. I rollerna syns bland andra Ann Petrén, Lisa Lindgren, Anna Wallander och Johan Gry.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!