Vid inspelning råder det febril aktivitet i S:t Johannis kyrka i centrala Uppsala där Goodbye Kansas har en av sina studior.
Takhöjden på nio meter ger bra förutsättningar för motion capture och på väggar samt tak sitter drygt 80 kameror som följer och fångar varje rörelse.
– Vi är väldigt noggranna, envisa och har öga för detaljer. Inom företaget finns otroligt mycket erfarenhet och kunskap som vi använder oss av, säger Anton Söderhäll, exekutiv producent på Goodbye Kansas i Uppsala.
I ett mindre rum vid ingången ligger små, vita bollar som är visuella markörer som fästs över hela kropparna på skådespelarna vid inspelning.
Det finns även ett rekvisitarum med olika redskap, föremål och en bur som kan monteras ihop om skådespelarna ska vara uppe i luften.
– Det handlar om att digitalisera mänskliga rörelser, förberedelserna kan ta allt från en dag till flera veckor beroende på hur rekvisita och annat ska se ut. När vi gjort inspelningarna kan vi återskapa skelettet digitalt och kan göra animationer i datorn utifrån hur vi vill att de ska se ut, säger Anton Söderhäll.
När rörelseinspelningarna förts över till en speciell dator börjar arbetet med att få de datorgenererade karaktärerna att röra sig så naturtroget som möjligt.
Det är en process som kan ta flera månader och kräver många timmars noggrant jobb framför skärmen.
– Jag har alltid älskat spel och film sedan ung ålder och att få arbeta med det är otroligt spännande. Det händer hela tiden något nytt och det går nästan inte att tröttna på jobbet, ibland vill man ha en tråkig dag som kontrast mot allt det roliga, säger Anton Söderhäll.
Motion capture-studion som är en kort promenad från Centralstationen är en del av företaget Goodbye Kansas som är baserat i Stockholm men även har kontor i bland annat London, Los Angeles och Hamburg.
Sedan starten 2014 har företaget växt enormt och bara i Uppsala har cirka tio personer blivit drygt 30 stycken.
– Det har varit en rolig och utmanande resa att gå från ett litet till ett stort företag. Tillväxten har varit en stor omställning och vi har haft projekt som ställt helt nya krav på oss. Det har tillkommit mycket utanför kärnverksamheten med bland annat ekonomi och logistik då vi har fått flyga skådespelare mellan Los Angeles och Uppsala för inspelningar, säger Anton Söderhäll.
Studion syns sällan utåt men många ser deras arbete i stora internationella tv-serier, filmer och spel. De har dels egna projekt där de själva styr den kreativa processen och dels uppdrag från andra studior där de gör en viss del.
Material som de spelat in finns bland annat i spel som ”Battlefield” och ”Just Cause”, tv-serier som ”The Walking Dead” och filmer som ”The Square” samt ”Borg”.
– Det är en väldigt kreativ miljö där vi hela tiden ställs inför nya utmaningar och problem som vi måste lösa. Det är klyschigt men varje projekt blir som ens barn där man blir emotionellt investerad och vill att det ska gå så bra som möjligt för det, säger Anton Söderhäll.
En bit bort från S:t Johannes kyrka i källaren av S:t Per-gallerian har Goodbye Kansas en annan inspelningslokal. Där sitter 60 systemkameror i en sfärformad ställning som konstruerats med hjälp av Kungliga Tekniska Högskolan.
Där fångas detaljer i skådespelarnas ansikten när de går igenom olika ansiktsuttryck. Det gjorde bland annat Sverrir Gudnason till filmen ”Borg” och sedan klistrades hans ansikte på en professionell tennisspelare som gjorde de mer avancerade slagen.
– Vi får jobba med jätteroliga utländska uppdrag men jag hoppas kunna sätta en nål i filmkartan i Sverige. ”Sagan om Ringen” visade att det går att göra storfilm i Nya Zeeland, jag längtar efter ett motsvarande svenskt projekt och förhoppningsvis kommer det snart, säger Anton Söderhäll.