Stockholmsbaserade Arcticmill är en av många utvecklare som har testat modellen.
En av Arcticmills mest populära titlar är Wild Blocks Rush, ett pusselspel som går ut på att matcha block i olika färger med varandra. Det är kostnadsfritt att ladda ned men erbjuder möjligheter att köpa material inuti spelet. Arcticmills marknadschef Björn Fant förklarar att affärsmodellen inte innebär att spelen är mindre välgjorda. Oavsett om det rör sig om ett kostnadsfritt spel eller ett spel som kostar pengar gäller det att fånga spelarens intresse.
– Det handlar om att kunna erbjuda ett färdigt spel men där det går att köpa bonussaker för pengar om man fastnar för konceptet. I just Wild Blocks Rush köper man egentligen tid men det går även att köpa saker som underlättar spelandet, säger Björn Fant.
Kostnadsfria spel översätts ofta med den engelska termen ”Free-to-Play”. Precis som i Wild Blocks Rush tjänar utvecklarna pengar på att spelarna ges möjlighet att köpa diverse uppgraderingar i spelet, något som oftast kallas för mikrotransaktioner.
Marknaden för kostnadsfria spel generar miljardbelopp varje år och enligt det amerikanska analysföretaget Superdata Research lär utvecklingen inte avstanna. Under de kommande två åren tror de att marknaden kommer att växa med över 50 procent.
Förutom Wild Blocks Rush har Arcticmill även gett ut spel som kostar pengar att köpa. Förra hösten släppte man Castle Raid, ett strategispel som utspelar sig under medeltiden. Björn Fant säger att det inte är så stor skillnad på att ge ut ett kostnadsfritt spel och ett spel som kostar pengar att ladda ner. I alla fall inte ur en ekonomisk synpunkt.
– Båda modellerna har fungerat för oss men det är lättare att mäta inkomsterna för ett betalspel. Det blir mer konkret att se hur många exemplar man har sålt. Ett kostnadsfritt spel fungerar ju inte så och då blir det svårare att se, säger han.
Gemensamt för alla spel som företaget arbetar med är att man vill att de ska erbjuda ett koncept som är lätt att förstå för de flesta människor.
– Vi vill göra roliga spel men som man kan bli riktigt bra på. Inspirationen hämtar vi från oss själva och de spel som vi spelar men vi kollar även vilka genrer som är aktuella i media och på Appstore, säger Björn Fant.