De tog sin hiphop till gatan
Samtidigt som svenska folket bänkade sig framför tv-apparaterna inför Idolfinalen i slutet av året, stod tre unga killar på ett iskallt Stora Torget i Uppsala i hopp om att kunna sälja sin första skiva till alla stressade julhandlare. En heminspelning gjord i bästa gör det själv-anda.
Uncut Music Group består av musikerna Arbin A Ghazarian, Simon Superti och Joel Hjälte alias A B, Simon Sez och Ian Sensi. Killarna har nyligen släppt albumet The Uncut Bible som enligt dem själva är försmaken på en planerad skivtrilogi där var och en bidrar med ett eget kapitel i form av en skiva. Med denna skiva vill de effektivt lansera alla tre på en och samma gång.
The Uncut Bible avslöjar vilka musikaliska influenser de har och innehåller hiphop, reggae och dancehall med spår av soul. Men Uncut Music Group är motvilliga till att säga vilken genre de tillhör.
- Vi kategoriserar vår musik enbart för andras skull, för att det ska bli lättare för vissa därute att ta det till sig. Men vi mår bäst av att inte placera oss i något fack. Visst är vi rappare men främst lyriker, säger Simon Superti.
Arbin A Ghazarian förklarar att de alltid uppmanar sina lyssnare att bilda sig en egen uppfattning om deras musik.
- Det är första ni får höra på skivan, redan i introt säger vi: "it's what you make it", säger han.
Ett skämtsamt samtal om att bli gatumusikanter för att kunna betala studiotid, tryckning och allt som hör till i produktionen av en skiva blev snabbt ett seriöst affärskoncept för Uncut Music Group. Efter tre veckor i städer som Gävle, Enköping, Stockholm, Västerås, Eskilstuna och naturligtvis Uppsala har de fått över 600 skivor sålda. Detta i en tid då folk knappt köper skivor längre.
Den ursprungliga tanken var att Joel Hjälte skulle sjunga med en gitarr medan Arbin A Ghazamarian och Simon Superti tog hand om försäljningen. Nu står dock alla tre i rollerna som försäljare, manager och artister på gator och torg runt om i Sverige.
Killarna berättar att det som gör det värt mödan och värmer i vinterkylan är den personliga kontakten och direkta uppskattningen de får av alla möten.
- Jag ser varje femtiolapp vi får för varje skiva som ett tecken att just den människan tror på oss och det vi försöker göra, säger Joel Hjälte.
I motsats till att lägga upp musik på internetforum för att vänta på respons vill Uncut Music Group ta det tillbaka till platsen där hiphop startade - gatan.
Killarna ser sig själva som entreprenörer och har en stark vilja att vara självständiga i allt de gör. Drömmen och målet är att Uncut Music Group en dag ska växa till bland annat ett eget skivbolag.
- Om vi lyckas skapa något eget behöver vi aldrig följa någon annans väg, säger Joel Hjälte.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!