De vill göra subtil skräck

Så länge som spelmediet har funnits har utvecklare försökt berätta skrämmande historier. UNT träffade spelföretaget 12 O’clock Studios.

Foto:

Kultur och Nöje2013-05-13 12:11

12 O’clock Studios har hämtat inspiration från skräckförfattare som Stephen King och H.P. Lovecraft och är övertygade om att styrkan i interaktiva skräckberättelser ligger i det subtila.

Skräckgenren fick under mitten av nittiotalet ett uppsving genom Capcoms Resident Evil och på senare år har spel som Slender och svenska Amnesia: The Dark Descent nått framgångar. Calle Leppäjoki är en av delägarna i den lilla Karlshamnsbaserade spelstudion 12 O’clock Studios, som är i full gång med att färdigställa The Horror at MS Aurora. Han säger att det fortfarande finns mycket att tillföra genren.
– Det är egentligen inte någon skräck i många av dagens spel utan det handlar oftast mer om action. Vi har sett på spel som Silent Hill, där det mer är något i stämningen som skrämmer. Men det är sjukt svårt att utföra, säger han.

Calle Läppejoki är noga med att poängtera att The Horror at MS Aurora inte är ett renodlat skräckspel utan att spelet snarare rör sig i gränslandet mellan drama och skräck.
– Om man ser på berättartekniken har vi hämtat mycket inspiration från Stephen King. Vi vill ha en subtil form av historieberättande där fokus ligger på vad karaktärerna inte säger till varandra. Stephen King är bra på att få fram sådant. Sedan har vi arbetat mycket med ansiktsuttryck, kroppsspråk och liknande, säger han.

Studion har fått hjälp med finansiering utifrån, något som varit direkt nödvändigt. Bland annat har de anlitat en symfoniorkester för att spela in musiken och de har använt sig av röstskådespelare för dialogen. På grund av de höga produktionsvärdena har de fått prioritera bort en del för att inte kostnaderna ska skjuta i höjden. Till exempel utspelar sig berättelsen ombord på ett fartyg för att spara ner på antalet detaljer. Dessutom är speltiden inte längre än ett par timmar.
– Det här är den formen av spel som vi spelar mer och mer av och vi tror det finns en marknad för sådana här korta komprimerade upplevelser. I värsta fall så går det inte, men då har vi åtminstone skaffat oss väldigt mycket erfarenhet, säger Calle Leppäjoki.

12 O´CLOCK STUDIOS

I januari 2011 startades 12 O’clock Studios av fem studenter från spelutbildningen på Blekinge Tekniska Högskola. Av de fem är tre stycken kvar i bolaget i dag. Under utvecklingen av The Horror at MS Aurora har de även tagit hjälp av en del praktikanter och frilansare. Spelet är tänkt att lanseras till pc under 2013.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!