FrÄga inte Patrick Dempsey om doktor Derek "McDreamy" Shepherd. Efter elva sÀsonger av sjukhusdramat "Grey's anatomy", och en egen alkov i tv-historiens panteon tack vare det, ligger lÀkarrocken sÄ lÄngt bort i hans backspegel att minsta yttrande som skulle kunna kopplas till det uttjatade Àmnet hotar att resultera i en pÄlagd lur.
Nu Àr det i stÀllet finanshajen Dominic Morgan och dramaserien "Devils" som gÀller för Dempsey. Det Àr en ny utmaning för en skÄdespelare som tidigare har förlitat sig pÄ vÀrme och empati.
Morgan Àr bÄde karismatisk och hÀnsynslös. Men Àr han ond?
Vem Àr djÀvulen?
ââFör mig Ă€r han en fascinerande person. Hans liv handlar om struktur. Det Ă€r sĂ„ viktigt för honom att han gör allt som krĂ€vs för att det ska förbli sĂ„. I hans ögon stĂ„r du antingen pĂ„ ordningens eller pĂ„ kaosets sida, sĂ€ger Patrick Dempsey.
ââI takt med att handlingen utvecklas börjar du förstĂ„ varför han gör det han gör. Vem Ă€r det egentligen som Ă€r djĂ€vulen som seriens titel anspelar pĂ„? Det fĂ„r du inte reda pĂ„ förrĂ€n i slutscenen. Som sagt, fascinerande.
Serien bygger pÄ boken "I diavoli", skriven av den italienske författaren Guido Maria Brera som sjÀlv har en bakgrund inom finanssektorn. Brera hjÀlpte Dempsey att förbereda sig inför rollen som Morgan med anekdoter frÄn sitt förflutna och en stor trave böcker och filmer.
Den amerikanske skÄdespelaren sÀger att han har nyvunnen respekt för framgÄngsrika börsmÀklare.
ââDet krĂ€vs sĂ„ mycket detaljkunskap, eftertanke, energi och talang för att bli framgĂ„ngsrik i den vĂ€rlden. De som lyckas Ă€r ocksĂ„ otroligt tĂ€vlingsinriktade, mer Ă€n vad jag tidigare har förstĂ„tt.
Tio Är framÄt i tiden
I samband med att "Devils" hade premiÀr kom beskedet att en till sÀsong redan Àr bestÀlld.
PÄ frÄgan om Patrick Dempsey kommer att vara involverad i den svarar han tydligt ja.
ââVi har fört diskussioner om hur, nĂ€r och var vi ska spela in. Ingen vet ju vad som kommer att hĂ€nda. Det Ă€r en stor utmaning. Visst gĂ„r det att göra vissa saker hemifrĂ„n, men skĂ„despelare behöver vara i samma rum för att kunna jobba. Hur ska man annars göra kĂ€rleksscener?, sĂ€ger han.
ââVi har Ă€ven diskuterat vart handlingen ska ta vĂ€gen. Det blir ett hopp tio Ă„r framĂ„t i tiden, till nutid, sĂ„ jag förestĂ€ller mig att vĂ„r nuvarande situation kommer att vĂ€vas in. Sedan tror jag ocksĂ„ att artificiell intelligens, hur den styr oss alla, blir ett tema.