Den uteblivna moderskyssen

KRÖNIKA. Det krĂ€nkta barnet har fĂ„tt mycket uppmĂ€rksamhet pĂ„ sistone, inte minst genom Felicia Feldt. LĂ€ser man Ingrid Elams bok om berĂ€ttelser i jagform – Jag. En fiktion – inser man att rollen ingalunda Ă€r ny.

STOCKHOLM 20080128 - Merete Mazzarella har skrivit boken "NÀr vi spelade Afrikas stjÀrna. En bok om barnbarn" 
Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX / Kod 30062
** OUT DN (Ă€ven arkiv), Metro, Dagens Industri och Stockholm City **

STOCKHOLM 20080128 - Merete Mazzarella har skrivit boken "NÀr vi spelade Afrikas stjÀrna. En bok om barnbarn" Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX / Kod 30062 ** OUT DN (Àven arkiv), Metro, Dagens Industri och Stockholm City **

Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX

Kultur och Nöje2012-01-26 09:02
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NĂ€r litteraturhistoriens mest berömda bakverk – Prousts madeleinekaka– uppblötts i lindblomsteet och Proust minns sina borgerliga barndomssomrar vid Atlantkusten minns han i all synnerhet hur han led varje gĂ„ng förĂ€ldrarna hade gĂ€ster. DĂ„ bröts nĂ€mligen en ritual som inte fick brytas, hans mamma hindrades av vĂ€rdinnebestyren frĂ„n att komma upp till hans rum och sĂ€ga god natt.

Gossen lĂ„g i sin sĂ€ng, lyssnade efter hennes steg och vĂ€ntade pĂ„ en godnattkyss som aldrig kom. Det hjĂ€lper inte att mamman senare visar honom stor ömhet för berĂ€ttaren kan Ă€nnu fyrtio Ă„r senare lyssna sig till de snyftningar han som barn hade styrka nog att kvĂ€va inför sin far men som brast fram nĂ€r han Ă€ntligen blev ensam med sin mamma: ’I sjĂ€lva verket har de aldrig upphört’ konstaterar han. Minnet av sorgen förblir starkare Ă€n minnet av den medkĂ€nsla mamman visar honom.

***

Men medkÀnslan kan ocksÄ utebli. Min mor hade ett minne frÄn sin barndom som hon berÀttade veckan före sin död. Hon kan ha varit fyra eller fem Är, hon och hennes ett Är Àldre bror, familjens minstingar, delade rum och sÀng. Det var lÀggdags och dÄ brukade min mormor alltid komma och stoppa om dem och ge dem var sin godnattpuss men just den kvÀllen vÀntade morförÀldrarna middagsgÀster sÄ mormor hade sagt att hon skulle komma lite senare, nÀr alla gÀster hade infunnit sig och hÀlsats vÀlkomna. Men i sin stora brÄdska glömde mormor alldeles bort vad hon hade lovat.

En god stund vĂ€ntade barnen tĂ„lmodigt men sĂ„ började de ropa pĂ„ henne – först försiktigt, sen allt högre och mer pockande. I ett moln av puder och parfym kom mormor till slut rusande upp för trappan och in i barnkammaren - men inte för att natta och pussas utan för att hastigt lyfta pĂ„ tĂ€cket och daska till dem i stjĂ€rten. ”Hon hade helt enkelt glömt att hon lovat komma” sa mor lugnt. ”Men hon bad vĂ€l om ursĂ€kt efterĂ„t?” undrade jag. ”Nej, det glömde hon ocksĂ„â€ sa mor lika lugnt.

***

Mors upplevelse mĂ„ utifrĂ„n sett ha varit svĂ„rare Ă€n Prousts men den blev aldrig nĂ„gon övergivenhetens urscen – kanske för att hennes vuxenliv till skillnad frĂ„n hans inte prĂ€glades av uteblivna kyssar, kanske för att hon inte blev författare.

Vad ska till för att ett barn ska bli krĂ€nkt? frĂ„gar jag en av mina yngre vĂ€nner. ”Det Ă€r sĂ„ olika,” sĂ€ger hon. Och sĂ„: ”För somliga rĂ€cker det med vad jag kallar mammas spegelmin.”

”Mammas spegelmin?”

”Ja, den min som alla mammor har nĂ€r de har gjort sig fina för att gĂ„ ut, nĂ€r de ska kontrollera hĂ„r och lĂ€ppstift. Det Ă€r en min som barn kommer ihĂ„g för att den inte Ă€r Ă€mnad för dem, för att den betyder att mamman ocksĂ„ har ett annat liv.”