Drabbande musikupplevelser
Bildningskanon. Musiken är den flyktigaste av konstarter. Den bärs fram på ljudvågor och klingar ut med dem. Men med notskriftens visuella kod som förmedlande länk kan musiker och sångare låta musik från olika tider och kulturer åter klinga, skriver Anna Ivarsdotter.
Anna Ivarsdotter, professor emerita i musikvetenskap.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Invigningsföreställningen av Fidelio 1955 nådde vida längre - den sändes i radio ut över stora delar av Europa. Själv lyckades jag som ung gymnasist fånga in sändningen i en liten röd bakelitradio ensam i mitt inackorderingsrum, men med en känsla av att dela en drabbande musikupplevelse i världskrigets och kalla krigets skugga med miljoner andra lyssnare.
Beethoven var uppvuxen med franska revolutionen och musiken var för honom en möjlighet att föra ut frihetens, jämlikhetens och broderskapets ideal. I sin sista symfoni sprängde han instrumentalmusikens gränser för att med Schillers Ode till glädjen väva in människorösten i orkesterklangen. Drygt hundra år senare valdes avsnitt ur denna symfoni till symbol för fred och ett enat Europa. Så kan vissa musikverk bli lika brännande aktuella vid olika tider och i helt skilda sammanhang
Musiken är den flyktigaste av konstarter. Den bärs fram på ljudvågor och klingar ut med dem. Men med notskriftens visuella kod som förmedlande länk kan musiker och sångare låta musik från olika tider och kulturer åter klinga. Så levandegörs för oss de melodier som Adam de la Halle tecknade ner på pergament, när han på 1200-talet skapade sångspelet Robin et Marion; Monteverdis traditionsrika och samtidigt helt nyskapande hyllning till jungfru Maria i Mariavespern från 1610; den åldrande Bachs brottning med kontrapunktikens alla möjligheter i Kunst der Fuge; ynglingen Mozarts flödande musikalisk rikedom, när han i Figaros bröllop gestaltade levande människor på operascenen, så som ingen tidigare gjort; Mahler som i sina symfonier ville "likasom världen ... omfatta allt" eller Alban Berg som under första världskriget i operan Wozzeck tolkade den arma människans totala hjälplöshet i våldets korrupta, söndertrasade tid.
Med varje framförande öppnar musikerna en dörr in i historien. Och vi behöver kunskap nog att uppfatta och förstå det som finns där bakom. Det gäller inte bara den västerländska konstmusiken och de storslagna verk som med notskriftens hjälp skapats och bevarats. Vid sidan av konstmusiken lever samtidigt en musik som förts vidare i muntlig tradering från generation till generation. Så långt tillbaka som källor finns, ger oss även den musiken ovärderliga inblickar i människornas tillvaro. Det kan vara enkla vismelodier eller krusiga spelmanslåtar - musik som genom sekler haft en given plats till vardag och fest i breda befolkningslager. Den har vandrat över sociala skrankor, geografiska gränser och - inte minst - mellan olika musiktraditioner, genrer och stilströmningar i ständigt skiftande gestalt.
I domkyrkan kan vi i varje högmässa sjunga med i samma gregorianska melodier till samma texter som församlingborna sjungit varje högmässa alltifrån kyrkans invigning på 1200-talet. Men vi kan också från våra skivspelare höra Jan Johansson väva in folkmelodier i sina jazzimprovisationer. Och vi kan uppleva hur Lena Willemark och andra sångerskor med kulning - fäbodkullornas månghundraåriga locksång och rop på sin boskap - ger en säregen, nordisk klang åt den "world music" de framför vid sina konserter världen över, en musik som förenar musiker och musik från alla kontinenter.
Att ur denna rikedom välja ut och ställa samman en musikens kanon är för mig ogörligt. Då tycks det mig viktigare att ge våra barn en levande, stimulerande kunskap om det kulturarv som också är deras, men även om rikedomen i de många kulturtraditioner som finns i vårt land. En kunskap - rentav bildning - som ger möjlighet att upptäcka att även de är delaktiga i en ständigt pågående historia och kunskap nog att inte bara se olikheter och främlingskap utan också upptäcka sambanden och gemenskapen mellan olika kulturer.