Dramatiskt liv i konsertprogram

Susan Yondt lockar fram Wagner ur flygeln. Magdalena Hedman tar ton. Då bågnar nästan väggarna i villan i Sunnersta i Uppsala.

Vi fann varandra på Uppsala universitets musikvetenskapliga institution, säger Susan Yondt och Magdalena Hedman.

Vi fann varandra på Uppsala universitets musikvetenskapliga institution, säger Susan Yondt och Magdalena Hedman.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Kultur och Nöje2005-09-15 00:00
En sak är att njuta av en operasångerska som från scenen framför det ena eller andra. En helt annan sak är att sitta i en soffa ett par meter framför sångerskan och drabbas av hennes röst. Inte så att det låter illa, tvärtom! Men rösten är större än hennes kropp och större än rummet. Den vill ut och manar väggarna att flytta på sig. Mitt i sitter jag, omsvept, omtumlad.
Tills hon släpper sitt forte och landar i ett mjukt mezzoforte eller rentav piano, alltså ett svagare, mjukare läge. På en hög ton. Som blir hängande i mitten av rummet som en regndroppe hejdad i sitt fall.

Dramatisk och romantisk
Magdalena Hedman är sopran med en mezzosoprans värme och fyllighet i stämman. Och med en dramatisk potential.
Susan Yondt är konsertpianist, en romantisk sådan. Det betyder inte alls något ljuvt och vänt, utan att hon vill kunna spela ut med kraft och schwung, likaväl som med den största varsamhet i spröda lägen.
- Jag vill inte spela med sångare som har liten röst, så att jag hela tiden måste hålla tillbaka spelet, säger hon.
Ingen risk. Magdalena Hedman hörs.
— Annars får jag väl öka. Det gör jag så gärna, säger hon och båda brister ut i skratt.
Tillsammans turnerar Magdalena Hedman och Susan Yondt i år med ett teateranstruket konsertprogram där Cosima Wagner är huvudperson, gestalad av Magdalena.

Wagners såpopera
— Vi vill lyfta fram Cosima Wagner som levde ett dramatiskt liv. Hon är anonymm i dag. Och de som känner till henne vet nog bara att hon var gift med Richard Wagner och att hon ledde festspelen i Bayreuth när han hade dött. Ledde dem med järnhand.
Men Magdalena Hedman och Susan Yondt har läst Cosima Wagners dagböcker från åren 1869-83 (publicerade på svenska 1983) och lärt känna Cosima bättre än så.
— Hon var dotter till Franz Liszt och Maria d'Agoult. Bland hennes bekanta var det vardagsmat med succéer, fiaskon, skvallar, otrohet och skilsmässor. Hon lämnade sin förste man, dirigenten Hans von Bülow, för Richard Wagners skull. Vilket blev en offentlig skandal. Alltså, det är en såpopera! De var sin tids megahjältar och skulle ha hamnat i skvallertidningarna om det hade varit i dag!
Cosima hade tre barn i äktenskapet med Hans von Bülow, men ett av barnen var antagligen Richard Wagners, säger Magdalena Hedman. von Bülow var Liszts favoritlärjunge och samarbetade med Wagner. Som han alltså förlorade sin hustru till.

Stod bakom männen
Hurdan var då denna Cosima Liszt-von Bülow-Wagner?
— Hon var en duktig pianist utan tanke på egen karriär. Hon fostrade barnen och stod bakom sina bägge män, underlättade deras arbete för dem. Men när Wagner dog 1883, blev hon en annan. Då tog hon över, "i Richards anda" sade hon själv, och styrde Bayreuthteatern. Hon satt i sin loge under repetitionerna, antecknade och lade sig i allt, säger Magdalena Hedman.
Föreställningen Cosima Wagner innehåller urval av den musik som fanns omkring henne, verk av Liszt, von Bülow och Wagner.
— Jag har hittat en solosonat av Wagner, tillägnad en av hans tidigare älskarinnor Mathilde Wesendonck. Det är roligt att spela ett stycke av Wagner som i stort sett ingen har hört, säger Susan Yondt.

Lugnare och mildare Wagner
Magdalena Hedman sjunger bland annat visor som Wagner skrev till Mathilde Wesendoncks texter.
— En helt annan, lugnare och mildare Wagner än den man är van vid från de stora operorna!

Ingen opera ännu
Ännu har Magdalena Hedman inte stått på den svenska operascenen. Efter den treåriga operautbildningen vid Royal Academy of Music i London 1998-2001 har hon i stället givit ett antal konserter. Bland annat har hon turnerat med sin man, som är musikhögskoleutbildad organist, i svenska kyrkor.
Vid sidan av musikutövandet studerar hon. I botten har hon en fil mag i musikvetenskap. Nu är det teologin som lockar.
— Jag vill inte bara vara en ljudande pipa. Inte bara utnyttja resonansutrymmet i huvudet, utan läsa också. Dels för mitt egna sökande. Dels för att kanske hitta fram till tvärvetenskaplig forskning musik-teologi, säger Magdalena Hedman.

Musikpedagog
Susan Yondt är, förutom konsertpianist, musikpedagog i Valsätrakyrkan, hon leder barnkörer och är ledare för två gospelkörer tillsammans med sin dotter. Hon är också kursansvarig för solosångskursen och pianokursen på Musikvetenskapliga institutionen och ensemblelärare, pianolärare och ackompanjatör på kammarmusikkursen.
- Man kan försörja sig på musik utan att stå på Metropolitan, säger sångerskan och pianisten i munnen på varandra, brister ut i skratt och tillägger att det inte hindrar att de tackar ja till Metropolitan, om nån skulle fråga dem.


FAKTA


Susan Yondt. Född:1955. Yrke: konsertpianist, utbildad i USA. Familj: maken Sten och tre döttrar.

Magdalena Hedman. Född: 1971. Yrke: operasångerska, sopran, utbildad vid Royal Academy of Music i London. Familj: maken Lennart.


Cosima Wagner. Född: 1837, död 1930. Yrke: hustru, oavlönad musikkonsult åt sina makar, ledare för festspelen i Bayreuth 1886-1908. Familj: förste maken Hans von Bülow, andre maken Richard Wagner, fem barn.

Aktuellt: Susan Yondt och Magdalena Hedman presenterar Cosima Wagner på lunchteater/musik på Regina i Uppsala 16, 23 och 30 september och konsert 17 september i S:t Pers kyrka. Konsert på Nybrokajen i Stockholm 24 september.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!