– Det är en barndomsdröm som gått i uppfyllelse, säger Jonatan Järpehag som är 29 år.
Han minns när han som fyraåring hörde musiken till filmen "Lejonkungen" och blev helt knäckt. Den gick rakt in i hjärtat.
– Det var första gången som jag hörde stråkar och körer. En ny värld öppnades. Efter det lät musik på ett nytt sätt. Inte minst den till julkalendrarna har betytt så mycket för mig, säger han.
Inte alla, tillägger han, efter en tankepaus. Men musikaliska teman till "Jul i Kapernaum" från 1995 och "Pelle Svanslös" från 1997 kommer han väl ihåg upplevelsen av.
– Filmmusik har alltid varit viktig för mig. Är det en film som inte riktigt lyft – men har musik som är så vacker att man kan dö – då köper jag hela filmen, säger Jonatan Järpehag.
Han nynnar när vi går runt i studion som är full av instrument: piano, trummor och klockspel är bara några. Ja, går och går, det är väl kanske en överdrift. Studion, som är inredd i ett av rummen i hans tvårumslägenhet i Luthagen, har inte mycket golvyta. Jonatan, sambon och hunden sover i vardagsrummet.
– Det här är lyxigt, förut hade jag en etta och sov i studion, säger han, som i december i fjol fick uppdraget att komponera musiken till årets julkalender.
Han tackade ja på studs. Först fick han läsa manus och det gav honom vissa grundidéer. Men det var när han fick se grovklippta filmavsnitt som musiken kom till honom. Ofta började det med en enda ton.
– Det hände något magiskt när jag fick se filmerna. Nästan direkt komponerade jag musiken till tre, fyra av de 24 avsnitten. Handlingen var så inspirerande.
Han är mån om att musiken ska tilltala både vuxna och barn, inte minst är det viktigt att ta barnen på allvar.
– Ibland höll det på att bli lite för vemodigt. Jag var rädd att de glada partierna skulle bli plojiga. Som kompositör måste man alltid hitta något inom sig själv – hitta sitt eget äkta uttryck för glädje. Det gäller förstås alla känslor som man ska uttrycka i musiken, säger han.
– Barn genomskådar manér.
Jonatan Järpehag har plockat fram både barnet och vuxenjaget inom sig och tagit vara på sina egna upplevelser av julkalendrar.
– Jag tror jag har känselspröten kvar. Inte så mycket har hänt på 20 år, säger han som också skriver musik till dataspel och är en av medlemmarna i gruppen Karakou som nyss kommit ut med sin andra ep.
Det är inte första gången som Jonatan Järpehag skriver musik till julkalendern. 2011 var han anställd på ett företag som hade uppdraget att komponera musiken till "Tjuvarnas jul". Manusförfattare den gången var Per Simonsson och Stefan Roos, precis som i år.
Hur låter musiken?
– Hmmm ... magisk, känslosam, dynamisk och vacker. Den är inte småskalig, med bara en stråkkvartett som står och ploppar, utan har mycket svallande stråkar, piano och klockspel.