Drömmen om en ny start

Aldrig blÄser förÀndringens vindar som i slutet av augusti. UNT Kultur undersöker nystartens möjligheter i verkligheten och i kulturen.

Foto:

Kultur och Nöje2016-08-20 09:00

"Älskar du inte New York pĂ„ hösten? Det fĂ„r mig att vilja köpa skolsaker. Jag skulle vilja skicka dig en bukett med nyvĂ€ssade pennor."

Han satte fingret pĂ„ nĂ„got, Tom Hanks karaktĂ€r i "YouÂŽve got mail". I skolstartstider finns en friskhet i luften, sĂ€rskilt i en stad som Uppsala dit nya studenter strömmar med sina drömmar om framtiden. Och det vet vi ju alla – att börja i en ny skola eller pĂ„ universitetet handlar ju om sĂ„ mycket mer Ă€n bara utbildning. Nya vĂ€nner som vĂ€ntar, nya kĂ€rlekar att möta och förlora, kanske fiender att tampas med. Och inte minst chansen till en nystart, möjligheten att bli den person du vill vara.

Inte konstigt att skolstarten Ă€r ett sĂ„ populĂ€rt Ă€mne i populĂ€rkulturen. Se bara pĂ„ high school-filmernas klassiska scen dĂ€r ”the new kid in town” fĂ„r en presentationsrunda genom skolans olika skikt: frĂ„n de efterstrĂ€vansvĂ€rda populĂ€ra eleverna till töntgĂ€nget dĂ€r du för allt i vĂ€rlden inte vill hamna. För som ny kan du pĂ„verka ditt öde – eller?

Ja, tanken att du kan komma till en ny plats och bli en helt annan person kan lÄta romantisk, men verkligheten Àr lite mer komplicerad. Patrik Aspers, professor vid sociologiska institutionen pÄ Uppsala universitet, menar att vilka vi Àr till stor del handlar om hur vi uppfattas av andra, och att vÄr egen pÄverkansmöjlighet Àr ganska begrÀnsad.

– NĂ€r en person flyttar till en ny stad och börjar en ny skola öppnas ju vissa möjligheter. Men bara för att man sĂ€tter pĂ„ sig nya klĂ€der och hamnar i ett nytt sammanhang innebĂ€r inte det att man faktiskt blir nĂ„gon annan.

Ett exempel pÄ detta hittar vi just i high school-filmens vÀrld, i romantiska komedin "Never been kissed". HÀr ska 25- Äriga journalisten Josie, spelad av Drew Barrymore, gÄ tillbaka till sin gamla skola och lÄtsas vara 17 Är, som en del i ett undersökande reportage. För henne Àr uppdraget dock betydligt mer Àn bara en arbetsuppgift; utan att medge det för sig sjÀlv hoppas hon fÄ rÀtta till den sociala katastrof som hela high school-tiden var, och Àntligen bli en av de populÀra eleverna. Men dÄ hon faktiskt Àr densamma som hon var som tonÄring, intelligent och charmigt klantig, hamnar hon Äterigen i statusbotten.

– Även om en förĂ€ndring absolut Ă€r möjlig, sĂ€rskilt nĂ€r vi hamnar i helt nya situationer och omgivningar, Ă€r vi Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt prĂ€glade av vĂ„r historia. Även om det pĂ„ kartan finns en total möjlighetshorisont sĂ„ begrĂ€nsas den av vilka vi har varit tidigare, exempelvis av hur vi agerar i olika situationer.

Det kan ocksĂ„ vara sĂ„ att den förmodade nystarten blir tvĂ€rtemot den önskade utgĂ„ngen. Artisten Markus KrunegĂ„rd berĂ€ttade under ett mellansnack om sin tid som Uppsalastudent; han trodde att han skulle hĂ€nga pĂ„ nation och trĂ€ffa tjejer, men han satt han bara ensam i sitt korridorsrum i Flogsta. Ännu vĂ€rre Ă€r det för huvudpersonen i den nya svenska skrĂ€ckfilmen "Alena", vars liv förvandlas till ett helvete nĂ€r hon börjar en ny hierarkisk internatskola.

– Vi kan inte vĂ€lja vilka vi blir i omgivningens ögon. Försöka gĂ„r, men man har Ă€ndĂ„ inte kontrollen över det, vilka val man Ă€n gör. Bara för att du varit duktigast i klassen eller haft mest status sĂ„ behöver det inte bli sĂ„ igen. Det Ă€r omgivningen som definierar ens möjligheter att vara den man vill vara.

NÄgon som anvÀnt sig av de identitetsskapande aspekterna av skolstarten Àr författaren Maria Nygren. Hennes ungdomsroman "Miriam om Natten" handlar just om en 19-Ärig tjej som kommer till Uppsala för att studera, och för att skapa sig ett nytt liv.

– Jag Ă€r sjĂ€lv uppvuxen i Uppsala och har sett folk komma till universitetet och den förĂ€ndringsprocess de kunde gĂ„ igenom. Hur nĂ„gon var en person nĂ€r den kom och en mĂ„nad senare hade klĂ€der och musiksmak blivit helt annorlunda. Och det finns nĂ„got vĂ€ldigt kittlande i det dĂ€r. Ofta Ă€r det mĂ€nniskor som för första gĂ„ngen sluppit ur greppet frĂ„n hemmet dĂ€r man kanske suttit fast i en viss roll.

I romanen har Maria Nygren dragit det sÀrskilt lÄngt. HÀr stjÀl huvudpersonen identiteten frÄn den tjej som hon tycker att hon sjÀlv borde ha varit, vilket förstÄs inte görs ostraffat. För hÀr finns ocksÄ en person frÄn hennes förflutna, som vet vem hon var och Àr ett hot mot den nya identiteten.

– Universitetsmiljön Ă€r en perfekt spelplats nĂ€r det handlar om att Ă„terskapa sig sjĂ€lv. Det Ă€r drömmen om att klippa alla band, fĂ„ vingar och kunna flyga. Och det Ă€r nog nĂ„got som mĂ„nga fantiserar om hela livet.

Kanske Àr drömmen om den totala förÀndringen inte mer Àn en fantasi. I slutÀndan kan vi trots allt inte fly ifrÄn oss sjÀlva och de vi Àr. Tur dÄ att vi har filmens vÀrld dit vi kan bege oss nÀr verkligheten kÀnns för komplicerad.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!