En engelsk affärsman i Wien blir hindrad från att ta den slovakiska prostituerade kvinnan han beställt med sig till hotellrummet. I stället skickar han ett par fina sms till sin fru i London som avslutar affären hon har haft med en brasiliansk frilansfotograf. Fotografens flickvän lämnar dock honom och reser hem till Rio de Janeiro, men en snöstorm gör att hon blir fast på en flygplats i Denver. Där faller hon för en sexualförbrytare som precis har frigivits, samtidigt som hon förändrar livet för en äldre herre som letar efter sin försvunna dotter. Däremellan får vi möta en muslimsk tandläkare i Paris som är kär i sin gifta tandhygienist, en historia som kopplas till såväl den prostituerade kvinnan från Bratislava som den äldre herren som har fortsatt sitt sökande i Phoenix.
Episodfilmen 360 är inspirerad av Arthur Schnitzlers pjäs La Ronde. Den försöker skildra hur skeenden - och särskilt till synes slumpmässiga sexuella möten - kopplas samman. 360 börjar med en diskussion om vilken väg du bör välja i en korsning, och fortsätter med en svepande betraktelse över hur människor knyts samman i en globaliserad värld. Betoningen ligger dock på svepande. Det blir en mängd korta möten, men inget av dem engagerar.
Det beror till stor del på att frågan om varför allting hänger ihop aldrig diskuteras. Regissören Fernando Meireilles blev känd genom den omskakande slumskildringen Guds stad. Där väcktes frågor som rörde klass och politik, men när han vänder kameran mot den västerländska medelklassen saknas det perspektivet. I stället blir det en betraktelse av människor som gör val som saknar trovärdighet - exempelvis den söta ensamma flickan som faller platt för den otrevliga och folkskygga sexualbrottslingen. Eller kvinnan från Bratislava som beslutar sig för att sälja sin kropp - vilket skildras som att tacka ja till vilket jobb som helst.
Förutom La Ronde misstänker jag att Alejandro González Iñárritus mästerliga Babel har varit en förebild för filmskaparna bakom 360, men manuset är allt för ytligt för att nå upp till samma nivåer. Inte ens en stjärnspäckad skådespelarensemble med bland annat Anthony Hopkins, Rachel Weisz och Jude Law lyckas väcka intresset för karaktärer som glöms bort lika snabbt som kameran sveper vidare till nästa stad.