En blek historia
En man som tacklar sitt förflutna är temat i Oskar, Oskar - En hederlig människa. Flörtarna med Taxi driver är många, men handlingen är och karaktärerna är tunna, anser Emma Dahlin.
Livia Millhagen och Björn Kjellman gör fina rollprestationer i Oskar Oskar, även om karaktärerna är tunna.
Foto: Filmarehn AB
Här möter vi Oskar som förlorat sin gravida fru Karin, 15 år tidigare, då hon blev påkörd av en politiker som endast fick böter för händelsen. Den ohanterade sorgen har satt sina spår. Oskar lever isolerat och det sociala spelet blir allt svårare att hantera. Fokus i filmen ligger på studien av Oskar. Vem är denne man? Bilden av Oskar är en bild av en välklädd, pedantisk och trångsynt man som anser att det inte längre finns någon anständighet och moral i samhället och att människor är ohyfsade mot varandra.
Oskar vill ta itu med samhället som drabbats av moraliskt förfall, vilket påminner en del om Robert De Niros karaktär Travis i Scorseses Taxi Driver från 1976. Det är inte den enda flört som Arehn har med Taxi Driver, vilket den som går och ser filmen ganska snart kommer att märka. Men det här dramat är betydligt mer likgiltigt. Handlingen är inte särskilt intressant, inte de tunna karaktärerna heller även om Björn Kjellman jobbar hårt med vad han fått på sitt fat. Det är något som saknas och Oskar, Oskar - En hederlig människa blir en blek historia. Jag lämnas förhållandevis oberörd av den här ganska knepiga filmen, med undantag för några bildmässigt vackra scener.
Oskar, Oskar - En hederlig människa
Regi: Mats Arehn.
Royal. Manus: Mats Arehn. Foto: Mats Olofson. Musik: Mattias Rodrick. I rollerna: Björn Kjellman, Livia Millhagen, Anki Lidén, Fredrik Ohlsson, m fl.
Regi: Mats Arehn.
Royal. Manus: Mats Arehn. Foto: Mats Olofson. Musik: Mattias Rodrick. I rollerna: Björn Kjellman, Livia Millhagen, Anki Lidén, Fredrik Ohlsson, m fl.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!