Martyrer Ă€r ju inget nytt fenomen, tvĂ€rtom, historien vimlar av dem. Men det Ă€r Ă€nnu svĂ„rare att nu för tiden förstĂ„ vad som driver en mĂ€nniska att vĂ€lja den vĂ€gen. Visst kan vi raljera sĂ„ smĂ„tt hĂ€r ibland och prata om att âmuslimerna Ă€r ju utlovade ett visst antal jungfrur nĂ€r de kommer till paradiset som martyrerâ. Jaha, dĂ„ sĂ„.
SjĂ€lvklart Ă€r det oerhört komplicerade och mĂ„ngfacetterade orsaker till att nĂ„gon âvĂ€ljerâ att gĂ„ den vĂ€gen. Ămnet med muslimska martyrer har gjorts tidigare i bland annat djupt allvarliga Paradise now dĂ€r tvĂ„ unga palestinier pĂ„ VĂ€stbanken ser det som enda utvĂ€gen till friheten, eller med ett helt annat uttryck, i den brittiska komedin Four Lions om fyra smĂ„dumma förortsgrabbar som inte har nĂ„got bĂ€ttre för sig. Ăven den hyllade tv-serien Homeland â om en amerikansk soldat som hjĂ€rntvĂ€ttas till militant muslim â ger en del svar.
SÄ Àr det ocksÄ i Nabil Ayouchs nya film. Vi fÄr följa bröderna Yachine och Hamid som vÀxer upp i slumomrÄdet Sidi Moumen utanför Casablanca. DÀr lever 300 000 mÀnniskor bland sand och sopor, i svÄr fattigdom och med stora sociala problem. Det blir en kamp med de lÀgsta instinkterna som vÀgledning, bara den starkaste överlever. Yachine slits mellan sin kriminelle bror och den mjukare vÀnnen Nabil. I hemmet sitter hans mamma mest och följer en oÀndlig TV-sÄpa, vuxenstödet Àr noll komma noll.
NĂ€r Hamid kommer tillbaka frĂ„n en fĂ€ngelsevistelse har han blivit starkt religiös och efter en tid gĂ„r ocksĂ„ Yachine med i den fundamentalistiska rörelsen. En dag vĂ€ljer imamen ut bröderna för ett âheligtâ uppdrag. . .
Nabil Ayouch söker de bakomliggande orsakerna frÀmst i den misÀr som bröderna tvingas vÀxa upp i. De har heller ingen intellektuell överbyggnad eller utbildning att ta till nÀr de utsÀtts för en ohygglig indoktrinering och manipulation, i tydligt floskelreligösa termer. Det Àr ju konstigt nog sÄ att trots all den skönmÄlning som prÀsterskapet utmÄlar vill ingen av imamerna sjÀlv ge sig in i uppdragen. I gruppen finns ocksÄ den gemenskap och vÀrme som saknas för ungdomarna i övrigt.
BerÀttelsen och skÄdespeleriet Àr gjort i en stil som kommer dokumentÀren nÀra och det Àr plÄgsamt och sorgligt att se hur mÀnniskorna dras in i vansinnet. Möjligen kan man tycka att det Àr en alltför svart historia för att orka ta den till sig, men den ger Ä andra sidan sÄ mycket av förmodad insikt i nÄgot ofattbart att det Àr vÀrt att se den.
Historien bygger pÄ de bombdÄd som tog plats i Casablanca 2003 dÄ 45 personer, inklusive 12 sjÀlvmordsbombare, dog. Fast, viktigt nog, den hÀr historien hade förmodligen kunnat handla om vilka motvilliga fanatiker som helst.