– Nästan alla har en relation till Cabaret, säger regissören Ronny Danielsson.
Filmen Cabaret byggd på Christopher Isherwoods bok "Farväl till Berlin" med Liza Minelli som Sally Bowles, Joel Grey som konferenciern och Michael York som Isherwoods alter ego, hade premiär i Sverige 1972. Men filmen föregicks av musikalen Cabaret med musik av John Kander och texter av Fred Ebb.
– Vi gör inte filmen. Vi gör musikalen, poängterar Ronny Danielsson.
Och Sarah Dawn Finer säger att hennes Sally Bowles är en annan Sally än Liza Minellis. Inte bara för att hon, Sarah, inte dansar som hon, Liza. Utan för att det mycket väl går att göra Sally på olika sätt.
– Titta på några som har gjort Sally: Helena Bergström, Petra Nielsen och Malena Ernman – och nu jag.
– Hon är en skör tjej som spelar tuff. På scenen är hon kaxig, men privat vill hon bara bli älskad, säger Sarah Dawn Finer.
Stadsteaterns uppsättning kommer att visa råare miljöer än filmen och många av de musikaluppsättningar som gjorts.
– Och kläderna blir lika mycket punk och nutid som Berlin på 20-30-talet.
– Vår föreställning blir provokativ och speglar den sexuella friheten i Berlin. Det blir passion och glädje men också sorg och melankoli hos sökande människorna.
Att Berlin också i dag står för frihet är skådespelarna medvetna om.
– Shit, det är väldigt fritt där i dag, säger Francisco Sobrado som spelar Cliff Bradshaw, den unge författaren som kommer till Berlin kanske lika mycket för att söka sin identitet, som för att hitta stoff till sin roman.
– Han låtsas vara någon för att komma in i sammanhang han inte skulle komma in i annars. Han träffar Sally och blir jättekär, vill ta med henne hem till USA.
Men vill han verkligen skapa en kärnfamilj. Det händer honom mycket i Berlin...
Oscar Pierrou Lindén spelar konferencier, den paradroll Joel Grey hade i filmen. Men Oscar vill inte göra en cover på Grey, utan försöker hitta sin egen känsla och röst.
– Det är faktiskt skitläskigt, säger han till UNT och ser förtjust ut.
Strax innan har han sjungit "Willkommen..." vid en presskonferens om musikalen.
– Mamma är sångpedagog och pappa är operasångare, svarar han på frågan om musikaliskt påbrå.
- Konferencieren är gränslös. Han speglar på sin cabaretscen det som de andra skådespelarna spelar som realitet.
Babben Larsson har spelat konferencier i en uppsättning på Gotland, men nu är hennes roll en annan.
– Jag är Fräulein Schneider. Hon har varit rik men förlorat allt i första världskriget. Nu hyr hon ut alla rum i sin stora våning och gör det arbete som tjänstefolket gjorde förr. Hon är en överlevare, en som alltid varit ensam. Jag känner igen mig lite i det där, var ju singel länge...
Babben Larsson har varit i Berlin både före och efter murens fall.
– Det är mycket av Cabaret i Berlin i dag. Burleskt. Och en livlig musikscen.
Cabaret på Uppsala Stadsteater har premiär 1 mars.