Ett konstverk av världsklass
Sjunde dagen. Två månader efter invigningen har Uppsala Konsert & Kongress, Musikens hus, fått sin konstnärliga gestaltning, officiellt invigd i veckan som gick. Och det är bara att konstatera: huset är ett så märkligt arkitektoniskt mästerverk att ingenting eller ingen förmår utmana det, skriver Cristina Karlstam.
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är stora ord, förmätna tycker kanske någon, men de är faktiskt alldeles adekvata och korrekta. Inte ens välutbildade, erfarna och etablerade konstnärer som Katarina Löfström och Fredrik Wretman har dristat sig till att ta upp kampen om uppmärksamheten med detta fantastiska bygge. I stället har man valt samspråk och diskretion; Katarina Löfström genom en ljusinstallation, Coloratura, kopplad via datorer till husets ljud. När musiken ljuder översätts den till ljus i de över fyra hundra lampor som likt en tempelfris löper runt hela byggnaden och signalerar för hela Uppsala att något händer i Musikens hus. Det är ett raffinerat konstverk, en visualisering av den abstrakta musiken, men helt integrerat i husets egen karaktär.
Fredrik Wretman, som efter det skandalöst snöpliga slutet på Projekt 00 för 15 år sedan bestämde sig för att aldrig mer ha med Uppsala att göra, har valt verk av försynt, meditativ och poetisk karaktär, placerade i artistloger och andra icke officiella delar av huset.
Det är det hela, plus några så kallade lösa konstverk av Jean-Baptiste Béranger, Carin Ellberg, Anna Kleberg och Helena Laukkanen. Till bilden får så småningom läggas det av Musikens Hus Vänner donerade verket Gatumusikanter utanför huset av Natasha Dahnberg, beräknat att stå klart på vårkanten och liksom de andra konstnärernas bidrag också det präglat av lågmäld interaktion med den befintliga arkitekturen.
Den som väntat sig konstnärlig utsmyckning av mer traditionellt snitt får helt enkelt vänja sig vid den ganska svindlande tanken att vi här i Uppsala med huset vid Vaksala torg fått ett konst- och arkitekturverk av absolut världsklass. Katarina Löfström och Fredrik Wretman har insett detta. Vi andra behöver kanske lite mer tid på oss innan vi till fullo inser det nya husets kvalitet och betydelse.
Det har faktiskt skrivits konst- och arkitekturhistoria i Uppsala hösten 2007.