Eurovision i pandemins skugga

BegrĂ€nsad rörelsefrihet, fĂ€rre festligheter och betydligt dyrare – Ă„rets Eurovision Song Contest Ă€r inte sig likt, i skuggan av pandemin. TvĂ„ delegationer sitter redan i karantĂ€n – samtidigt som en publik pĂ„ 3 500 personer tillĂ„ts i arenan.

Banderoller med lÄttexter frÄn tidigare Eurovisionvinnare pryder staden. HÀr Àr Sverige representerade med Abbas "Waterloo" frÄn 1974.

Banderoller med lÄttexter frÄn tidigare Eurovisionvinnare pryder staden. HÀr Àr Sverige representerade med Abbas "Waterloo" frÄn 1974.

Foto: Jessica Gow/TT

Kultur och Nöje2021-05-17 09:51

Hela Rotterdam pryds av fĂ€rgglada banderoller med textrader frĂ„n tidigare Eurovision-vinnarlĂ„tar – men det Ă€r egentligen det enda tecknet pĂ„ att vĂ€rldens största musiktĂ€vling snart drar i gĂ„ng i staden. De stora stadsfesterna fĂ„r vĂ€nta, klubbarna har stĂ€ngt och det Ă€r glest pĂ„ gatorna.

– Den största skillnaden Ă€r att vi har ett otroligt robust "Health and safety-protocol". ÅtgĂ€rderna Ă€r pĂ„ plats för att alla ska vara sĂ„ sĂ€kra som möjligt, sĂ€ger EBU-chefen Martin Österdahl, som Ă€r högst ansvarig för Eurovision Song Contest.

PÄ parkeringen utanför Ahoy Arena finns ett enormt tÀlt dÀr deltagare, delegationer och andra som arbetar med evenemanget mÄste testa sig för covid-19 minst varannan dag.

Malta och Island stoppade

Under lördagen testade en polsk medarbetare positivt för viruset, vilket resulterade i att hela den polska delegationen, inklusive artisten Rafal, sattes i karantĂ€n. Dagen efterĂ„t testade ocksĂ„ en person frĂ„n Islands delegation positivt, och bĂ„da lĂ€nderna missade söndagens vĂ€lkomstparad. Även Malta och RumĂ€nien stannade hemma, eftersom de bor pĂ„ samma hotell som de drabbade delegationerna.

Tusse Chiza, som representerar Sverige, oroar sig dock inte.

– Vi Ă€r vĂ€ldigt försiktiga och har en intern plan för att hĂ„lla oss inom gruppen sĂ„ att vi inte sprider viruset. Blir nĂ„gon mot förmodan sjuk kan man isolera snabbt. Det man kan vara orolig för Ă€r att vi delar hotell med mĂ„nga delegationer. Om en blir sjuk mĂ„ste andra sĂ€ttas i karantĂ€n, vilket kan vara trĂ„kigt. Men jag Ă€r inte orolig för vĂ„r del, sĂ€ger han.

Christer Björkman, tidigare tÀvlingsproducent för Melodifestivalen och numera SVT:s kommentator, beskriver en tillvaro dÀr rörelsefriheten Àr kraftigt begrÀnsad.

– Vi har vĂ„r egen buss, vĂ„r egen chaufför och vi fĂ„r bara vara pĂ„ hotellet. Vi fĂ„r gĂ„ pĂ„ promenader, men vi fĂ„r inte sitta nĂ„gonstans eller gĂ„ in i en butik. Det Ă€r priset vi betalar för att det hĂ€r ska bli av, och vi vill att det ska bli av sĂ„ vi respekterar det, sĂ€ger han.

Myndigheternas publikexperiment

Trots den vÀrldsomspÀnnande pandemin tycker bÄde han och kommentatorskollegan Edward af Sillén att det kÀnns tryggt att arbeta pÄ platsen.

– Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det vĂ€ldigt imponerande hur allting sköts. Vi ska komma ihĂ„g att de har haft tvĂ„ Ă„r pĂ„ sig att planera sĂ„ det det vore konstigt om det inte var vĂ€lplanerat, sĂ€ger Edward af SillĂ©n.

Men den obligatoriska testningen, en utökad produktions- och planeringstid, munskyddstvÄng och de extra stora lokalerna resulterar ocksÄ i att priset för produktionen Àr högre Àn vanligt. Dessutom minskar publik- och sponsorintÀkterna.

– Corona har gjort det vĂ€ldigt dyrt för alla inblandade. MĂ„nga företag och organisationer har fĂ„tt kĂ€nna pĂ„ det under pandemin och vi Ă€r inget undantag. Det har pĂ„verkat kostnadsbilden ganska ordentligt, sĂ€ger EBU-chefen Martin Österdahl.

Att Eurovision trots pandemin tillĂ„ter besökare beror pĂ„ ett experiment som genomförs av nederlĂ€ndska myndigheter. Tidigare har flera liknande publiktester gjorts i landet. 3 500 personer Ă€r vĂ€lkomna pĂ„ evenemanget, vilket bara utgör en liten del av arenans maxkapacitet pĂ„ 15 000 besökare.

– Det hĂ€r Ă€r en del av de hollĂ€ndska myndigheternas ansats att öppna upp igen för en rad olika aktiviteter. Man gör ett kontrollerat event och testar alla i publiken. Sedan gör man en beteendevetenskaplig studie och följer upp smittspridningen. De tidigare studierna har fallit sĂ„ pass vĂ€l ut att vi fick tillstĂ„nd att ha den hĂ€r begrĂ€nsade publiken, sĂ€ger Martin Österdahl.

Den första semifinalen i Eurovision Song Contest, dÀr Tusse Chiza tÀvlar, hÄlls den 18 maj.

Fakta: Regler och restriktioner under Eurovision

Krav pÄ munskydd av sÀkerhetsklass N95 eller FFP2.

Alla som arbetar pĂ„ plats testas var 48:e timme – testet krĂ€vs för att komma in i arenan.

Personer som har varit i kontakt med covid-smittade försĂ€tts i karantĂ€n. Efter fem dagar kan personen göra ett covid-test – Ă€r det negativt lyfts karantĂ€nen.

Ytorna i arenan Àr extra stora i Är för att möjliggöra social distansering.

Ökad stĂ€dning – ytor som ofta anvĂ€nds desinficeras regelbundet.

Delegationer mÄste stanna pÄ sitt hotell under hela vistelsen, bortsett frÄn officiella aktiviteter och under repetitioner.

Antalet ackrediterade journalister har minskats frĂ„n 1 550 till 500.

3 500 personer tillĂ„ts i publiken. Samtliga testas för covid-19 minst 24 timmar innan evenemanget sĂ€tter i gĂ„ng.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!