Hela Rotterdam pryds av fĂ€rgglada banderoller med textrader frĂ„n tidigare Eurovision-vinnarlĂ„tar â men det Ă€r egentligen det enda tecknet pĂ„ att vĂ€rldens största musiktĂ€vling snart drar i gĂ„ng i staden. De stora stadsfesterna fĂ„r vĂ€nta, klubbarna har stĂ€ngt och det Ă€r glest pĂ„ gatorna.
ââDen största skillnaden Ă€r att vi har ett otroligt robust "Health and safety-protocol". Ă tgĂ€rderna Ă€r pĂ„ plats för att alla ska vara sĂ„ sĂ€kra som möjligt, sĂ€ger EBU-chefen Martin Ăsterdahl, som Ă€r högst ansvarig för Eurovision Song Contest.
PÄ parkeringen utanför Ahoy Arena finns ett enormt tÀlt dÀr deltagare, delegationer och andra som arbetar med evenemanget mÄste testa sig för covid-19 minst varannan dag.
Malta och Island stoppade
Under lördagen testade en polsk medarbetare positivt för viruset, vilket resulterade i att hela den polska delegationen, inklusive artisten Rafal, sattes i karantĂ€n. Dagen efterĂ„t testade ocksĂ„ en person frĂ„n Islands delegation positivt, och bĂ„da lĂ€nderna missade söndagens vĂ€lkomstparad. Ăven Malta och RumĂ€nien stannade hemma, eftersom de bor pĂ„ samma hotell som de drabbade delegationerna.
Tusse Chiza, som representerar Sverige, oroar sig dock inte.
ââVi Ă€r vĂ€ldigt försiktiga och har en intern plan för att hĂ„lla oss inom gruppen sĂ„ att vi inte sprider viruset. Blir nĂ„gon mot förmodan sjuk kan man isolera snabbt. Det man kan vara orolig för Ă€r att vi delar hotell med mĂ„nga delegationer. Om en blir sjuk mĂ„ste andra sĂ€ttas i karantĂ€n, vilket kan vara trĂ„kigt. Men jag Ă€r inte orolig för vĂ„r del, sĂ€ger han.
Christer Björkman, tidigare tÀvlingsproducent för Melodifestivalen och numera SVT:s kommentator, beskriver en tillvaro dÀr rörelsefriheten Àr kraftigt begrÀnsad.
ââVi har vĂ„r egen buss, vĂ„r egen chaufför och vi fĂ„r bara vara pĂ„ hotellet. Vi fĂ„r gĂ„ pĂ„ promenader, men vi fĂ„r inte sitta nĂ„gonstans eller gĂ„ in i en butik. Det Ă€r priset vi betalar för att det hĂ€r ska bli av, och vi vill att det ska bli av sĂ„ vi respekterar det, sĂ€ger han.
Myndigheternas publikexperiment
Trots den vÀrldsomspÀnnande pandemin tycker bÄde han och kommentatorskollegan Edward af Sillén att det kÀnns tryggt att arbeta pÄ platsen.
ââĂn sĂ„ lĂ€nge Ă€r det vĂ€ldigt imponerande hur allting sköts. Vi ska komma ihĂ„g att de har haft tvĂ„ Ă„r pĂ„ sig att planera sĂ„ det det vore konstigt om det inte var vĂ€lplanerat, sĂ€ger Edward af SillĂ©n.
Men den obligatoriska testningen, en utökad produktions- och planeringstid, munskyddstvÄng och de extra stora lokalerna resulterar ocksÄ i att priset för produktionen Àr högre Àn vanligt. Dessutom minskar publik- och sponsorintÀkterna.
ââCorona har gjort det vĂ€ldigt dyrt för alla inblandade. MĂ„nga företag och organisationer har fĂ„tt kĂ€nna pĂ„ det under pandemin och vi Ă€r inget undantag. Det har pĂ„verkat kostnadsbilden ganska ordentligt, sĂ€ger EBU-chefen Martin Ăsterdahl.
Att Eurovision trots pandemin tillÄter besökare beror pÄ ett experiment som genomförs av nederlÀndska myndigheter. Tidigare har flera liknande publiktester gjorts i landet. 3 500 personer Àr vÀlkomna pÄ evenemanget, vilket bara utgör en liten del av arenans maxkapacitet pÄ 15 000 besökare.
ââDet hĂ€r Ă€r en del av de hollĂ€ndska myndigheternas ansats att öppna upp igen för en rad olika aktiviteter. Man gör ett kontrollerat event och testar alla i publiken. Sedan gör man en beteendevetenskaplig studie och följer upp smittspridningen. De tidigare studierna har fallit sĂ„ pass vĂ€l ut att vi fick tillstĂ„nd att ha den hĂ€r begrĂ€nsade publiken, sĂ€ger Martin Ăsterdahl.
Den första semifinalen i Eurovision Song Contest, dÀr Tusse Chiza tÀvlar, hÄlls den 18 maj.