Verkligheten övertrÀffar dikten, brukar det heta. Alcatraz Àr ett bra exempel pÄ detta.
För er som inte sÄg de första tvÄ avsnitten av TV4:s nyinköpta dramaserie förra mÄndagen följer hÀr en kort resumé: en vÄrdag 1963 gÄr 256 fÄngar och 46 vakter pÄ Amerikas mest ökÀnda fÀngelse upp i rök. Eftersom detta blir svÄrt att förklara för allmÀnheten bestÀmmer sig myndigheterna för att stÀnga ner fÀngelset och mörka deras försvinnande. Men nÀstan femtio Är senare börjar mÀnnen dyka upp, en efter en, utan att ha Äldrats en dag.
SpÀnnande? Visst.
Onödigt? VÀldigt.
MissförstÄ mig inte: Alcatraz ser ut att kunna bli en riktigt bra underhÄllningsserie, ett slags Lost förpassat till fÀngelsemiljö. Men den Àr ren och skÀr fiktion. Och varför dramatisera nÄgot som inte behöver dramatiseras?
Att manusförfattare tar sig friheter med historiska hÀndelser Àr inget nytt eller anmÀrkningsvÀrt. För att publikens intresse ska bibehÄllas behövs det ibland en strömlinjeformad dramaturgi, en tillyxad karaktÀr. Det Àr dÀrför Commodus, Joaquin Phoenix roll i Gladiator, Àr en vidrig person som tas av daga efter bara nÄgra mÄnader i stÀllet för att portrÀtteras som den respekterade kejsare han var under tretton Ärs tid i verkligheten. Det Àr dÀrför Mel Gibson har pÄ sig snitsiga 1500-talsklÀder i Braveheart, som utspelar sig pÄ 1200-talet.
Men att sockra en verklighet som inte behöver sockras Àr inte bara ett slöseri med tid; det sÀger Àven nÄgot om vÄr populÀrkulturs tendens att vÀlja bort det sanna och det komplicerade till förmÄn för en polerad, glansig yta. Vi vill inte ha grÄzoner, vi vill ha det mörkaste svarta eller det ljusaste vita.
Just Alcatraz Àr ett belysande exempel pÄ detta. FrÄgan Àr om nÄgon historisk institution har blivit sÄ felbehandlad av Hollywood som den hemlighetsfulla fÀngelseön i San Francisco Bay. Alcatraz har legat till grund för otaliga filmer och tv-serier genom Ären, bÄde före och efter att den stÀngde sina portar pÄ Bobby Kennedys order 1963. Men i stort sett alla har varit vilseledande karaktÀrsmord pÄ fÀngelset, baserade pÄ myten om den som DjÀvulsön, ett omÀnskligt, pennalistiskt stÀlle. Det riktiga Alcatraz var ett lÄngt mera humant stÀlle Àn dess klichébild, men det örat vill vi inte lyssna pÄ.
Redan 1962 kom magplasket The Birdman of Alcatraz dÀr Burt Lancaster portrÀtterar Robert Stroud, en fÄnge vars expertkunnande pÄ fÄglars sjukdomar gjorde honom till en kÀndis pÄ utsidan. Men Lancasters Stroud Àr Beppe Wolgers-mysig; den riktige Stroud skröt om att han skulle döda smÄbarn den dag han blev frislÀppt (vilket han gudskelov aldrig blev).
Kevin Bacon slĂ„r nĂ„got slags vĂ€rldsrekord i överspel i sin portrĂ€ttering av fĂ„ngen Henri Young i Ăverlagt mord frĂ„n 1995. I filmen slĂ€ngs Young â en fattig bondpojke som sitter i fĂ€ngelse för att ha snott fem dollar till sin svĂ€ltande lillasyster â i en becksvart kĂ€llare i tre Ă„r efter ett misslyckat rymningsförsök. Efter det slĂ€pps han tillbaka i den vanliga populationen, men inte förrĂ€n han har fĂ„tt sina hĂ€lsenor avskurna av en monstruös vaktchef (Gary Oldman). Sedan hetsas den bindgalne Young att knivhugga en annan fĂ„nge till döds, vilket leder till en mordrĂ€ttegĂ„ng. DĂ€r fĂ„r han hjĂ€lp av en snygg advokat spelad av Christian Slater och blir sensationellt friad.
Filmen slutar sorgligt nog med att Henri Young tar livet av sig i fÀngelset. I sjÀlva verket rymde han 1972 och kan teoretiskt sett fortfarande vara i livet. I sjÀlva verket var han en hÄrdhudad yrkeskriminell som begick ett mord redan som femtonÄring. I sjÀlva verket sattes han inte i nÄgot mörkt kÀllarhÄl i tre Är utan i en upplyst isoleringscell i mindre Àn ett halvÄr. I sjÀlva verket ⊠men jag ska inte trÄka ut er med detaljer.
Sedan har vi The Rock frÄn 1996, som förvandlar marken under Alcatraz till en Indiana Jones- inspirerad lekpark komplett med bergochdalbanor och dÀr Sean Connery spelar en fiktiv före detta fÄnge med övernaturliga rymningsförmÄgor.
Clint Eastwoods Flykten frÄn Alcatraz (1979) Àr undantaget som bekrÀftar regeln: en hyfsat sanningsenlig skildring av ett berömt rymningsförsök frÄn ön som Àgde rum 1962. Problemet Àr bara att Alcatraz historia Àr full av liknande hÀndelser som skulle kunna bli fantastiska filmer eller miniserier: upproret 1946 dÀr fÄngar kom över eldvapen och höll vakter som gisslan; John Giles fantastiska rymningsförsök 1945, dÀr han klÀdde ut sig till en soldat och hoppade pÄ en militÀrbÄt; John Paul Scotts heroiska bedrift nÀr han som första och enda fÄnge lyckades simma över till fastlandet 1962. Men i en svartvit vÀrld fÄr vi nöja oss med en sÄpa om mÀn som gÄr upp i rök.
SpĂ€nnande det med â om man gillar sagor.