Flingan av snö som bÄdar om tö

NÀr mörkret faller och sjÀlen fryser Staffan Bergsten visar dikter som lyser - UNT skriver om vintern i poesin.

Ekeby Qvarn utanför Storvreta i vinterskrud, 2010.

Ekeby Qvarn utanför Storvreta i vinterskrud, 2010.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Kultur och Nöje2012-12-25 08:00

Ingen talar illa om sommaren. Man kan för all del klaga pÄ att den varit för kall och regnig, men inte pÄ sommaren som sÄdan. Den stÄr för sol och frihet, för lek och glÀdje. Men om vintern finns det mycket ont att sÀga. Den Àr alltför lÄng och mörk, Àven om nyfallen snö kan göra det nedisade sinnet tillfÀlligt ljusare.

SÄdant Àr det nordiska klimatet och dÀrmed ocksÄ det nordiska kynnet, och bÄda speglas i vÄr lyrik. NÀr det vill sig riktigt illa blir vintern en bild för en bottenfrusen sjÀl, som i Erik Lindegrens dikt "Vinteroffer". "Det Àr denna isblÄ coma", börjar den, och fortsÀtter lÀngre fram: "Försjunken i rymden/vem kan hÀr andas/om svarta solar?/Blott som rop./Meningslöst, medvetslöst rop."
För att se sÄ dystert pÄ vintern mÄste man nog ha nÄtt en viss Älder. Att barn gillar vinter och snö, det vet vi. SÄ Àven Zacharias Topelius. Hans "Skolgossens vintervisa" lÀrde förr i tiden alla skolbarn kÀnna i Felix Körlings tonsÀttning:

Och nu Àr det vinter.

och skidan hon slinter

i bukter och finter:

gÄr bra! GÄr bra!

Och knutarna spraka,

och medarna knaka,

och isarna braka,

hurra! Hurra!

Det lÄter hurtfriskt sÄ det förslÄr. NÀr visan var som populÀrast för omkring hundra Är sedan stod skolidrotten högt i kurs med gamle Ling som mentor och de ÄteruppvÀckta Olympiska spelen som inspiration. En samtida som hellre höll sig inne och drack starkt Àn hurtade utomhus var Gustaf Fröding. Med ett undantag: om han fick sitta insvept i varma fÀllar i en slÀde, gÀrna med en flicka vid sin sida. DÄ kunde han glÀdja sig och njuta, vilket framgÄr redan av den briljanta versen i "BjÀllerklang":

Han svÀngde trotsigt
den fina nacken,

vÄr svarte Pluto, och föll i trav,

och slÀden slÀngde och utför backen

i flÀng och flygande bar det av.

 Och rimfrost hĂ€ngde i ögonbrynen,

 och snöstoft piskade oss
i synen,

 och middagshimlen var klar och skön,

 och solen glittrade skarpt mot snön.

Dikter dÀr sjÀlva den vintriga naturen stÄr i centrum skrev Fröding ocksÄ och anslöt sig dÀrmed till en gammal tradition - om halvannat sekel kan anses vara lÄngt i detta sammanhang. För Sveriges del inleds den med Gustaf Fredrik Gyllenborgs omfÄngsrika "VinterkvÀde" som utgör ett motstycke till hans "SommarkvÀde". Att skildra Ärstiderna hade han lÀrt sig av engelsmannen James Thomson som i början av 1700-talet skrev sin svit The Seasons. En kÀnd parallell i musiken Àr Vivaldis ofta spelade svit om fyra violinkonserter som var och en i toner skildrar en av de fyra Ärstiderna. SÀrskilt musikalisk ljuder dock knappast den gode Gyllenborgs vers. HÀr ett kort smakprov:

Men nordan sina vingar sÀnker:

min nakna torva, vinterklÀdd,

i dagens ljus försilvrad blÀnker

och yves av sin vita bÀdd.

Nu ett stort kliv frÄn den ambitiöse rimsmeden Gyllenborg till den svenska versens stormÀstare Karlfeldt och hans "Vinterorgel". OcksÄ den Àr Ärstidsanknuten, frÄn allhelgonadag till Marie bebÄdelsedag. Om den första vinterdagen heter det dÀr:

Det dagas Änyo, det klarnar sÄ vitt,

det blÄnar sÄ vasst.

 Det vĂ€xer en vĂ€rld ur
förgÀngelsens mitt,

en vit och fast.

 I frostiga kvĂ€llar skönjs
en arkad

 ;med pipor av silver i glittrande rad

nu reser vintern sitt orgelhus

ur mörker och grus.

Den finaste naturlyriken uppstÄr i spÀnningen mellan tvÄ
poler: den ena ett objektivt avbildande av den yttre naturen, den andra en projektion av ett inre sjÀlstillstÄnd. I bÀsta fall smÀlter objektivt och subjektivt samman till en enhet. Hos vÄr kanske rikaste snödiktare, Werner Aspenström, kan man iaktta denna rörelse mellan skilda poler. Snö och vinter Àr stÀndigt Äterkommande teman i hans författarskap och en av de tidiga diktsamlingarna har titeln Snölegend. Ett exempel pÄ objektiv
naturbild Àr inledningen till "Den första snön":

Det var inte körsbÀrstrÀden som blommade,

 men en vit sky drog genom trĂ€dens kronor.

 Mot middagen föll snön allt tĂ€tare.

 Snart syntes ej sjö eller
himmel.

Det enda som i denna strof vittnar om en mÀnsklig iakttagare Àr associationen till blommande körsbÀrstrÀd som genom sin kontrast framhÀver det överrumplande i vinters plötsliga ankomst.
Helt annorlunda uppbyggd Àr dikten "Snöflingan" som börjar med en mÀnsklig betraktares reflexion och övergÄr till en ren naturbild - vilken dock genom diktens inledningsrader fÄr en symbolisk undermening: snöflingans baklÀngesvolter kan lÀsas som en bild för den Äldrade och dödslÀngtande mÀnniskans livsvilja trots allt.

O att fÄ dö som hon, sÄ stilla,

i anförvanters flock,

tÀnkte den gamla kvinnan.

DÄ Ängrade sig snöflingan

och flög i baklÀngesvolter

upp mot takÄsen

 och i spiraler runt
hÀngbjörken,

innan den Äter sÀnkte sig

förbi det tomma fönstret

i det tomma huset.

NÀr vintern Àr som mörkast och sjÀlen fryser, lÄt oss dÄ se varje snöflinga som ett förebud om vÄr och blommande frukttrÀd.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!