Författarcentrum fyller 40
I år fyller Författarcentrum 40 år, en institution som är till för yrkesverksamma författare. Här förmedlas uppdrag som föredrag och uppläsningar främst på bibliotek och skolor, men också kurser och sammankomster för medlemmarna.
Författarcentrums arbete syftar till marknadsföring och att lyfta fram författarna, säger Cecilia Svanberg, författarförmedlare och projektledare på Författarcentrum Öst i Stockholm, en av de fyra regionerna i Sverige.
Foto: Linda Forsell
Det fanns också ett förslag på hur en förmedlingsverksamhet skulle kunna byggas upp i syfte att öka kontakterna mellan författarna och deras läsare.
Den 1 september samma år startade Författarcentrums förmedlingscentral i Stockholm.
Kriteriet för att vara med i Författarcentrum är att ha gett ut två böcker, helst på ett allmänt förlag. Men uppdrag förmedlas även till författare som inte är medlemmar.
- Vårt syfte är att skapa möten mellan författare och läsare, säger Cecilia Svanberg, författarförmedlare och projektledare på Författarcentrum Öst i Stockholm, en av de fyra regionerna i Sverige.
I år räknar Författarcentrum med att ha förmedlat 1 770 uppdrag, en tredjedel initierade av Författarcentrum, övriga önskemål som kommer utifrån.
- Oftast är det arrangörerna på bibliotek och skolor som ringer oss och vill boka in en speciell författare. När det gäller våra egna uppdrag försöker vi sprida dem bland författarna.
Sedan 1967 finns det flera projekt som främjar läsande och skrivande i skolor. Ett exempel är projektet Läsning pågår i Stockholm som återkommer varje år. Det vänder sig till årskurserna 5-8 och rör sig om flera hundra uppdrag.
Förutom skolprojekt håller Författarcentrum Öst även en poesifestival i Stockholm. I januari brukar man också arrangera en författardag där 20 författare medverkar.
- Allt syftar till marknadsföring och att lyfta fram författarna. Väcka lust kring läsandet och skrivandet.
Författarförmedlingarna i de olika regionerna samarbetar ofta. De har till exempel en gemensam hemsida, tillämpar samma arvode och bedriver motsvarande arbete som i region Öst.
- Det är en trygghet för författare att vara med. Är man bokad via oss får man en bokningsbekräftelse och alltid rätt arvode.
Cecilia Svanberg säger att Författarcentrum vill även inspirera företag att ta emot författare.
- Jag tror att det finns en marknad. På Riksdagsbiblioteket har man till exempel bokat en författare två gånger per månad, berättar hon.
Hur ser annars skillnaden ut mot för Författarcentrum?
- På 60- och 70-talen var det mer politiskt. Det kunde till exempel stå "Stöd FNL och arbetarna i LKAB" på affischerna. Det var den tidsandan även om vi alltid har varit politiskt och religiöst obundna.
I dag handlar arbetet mycket om att söka pengar och bidrag.
Författaren Marianne Jeffmar från Uppsala har varit med i Författarcentrum väldigt länge, i region öst från och till.
Hon berättar att hon fick ett utskick för ett tag sedan om att manus till teaterpjäser efterlystes. Och det nappade hon på och skickade in ett förslag.
- Det var ett bra tips, tycker jag. Och via en författarkollega fick jag veta att förlaget Podium finns, deras eget förlag.
Katarina Kieri, barn- och ungdomsförfattare från Norrtälje, har varit med i Författarcentrum i drygt tio år och är numera medlem i region öst.
- Så fort någon ringer hem till mig för ett uppdrag hänvisar jag till Författarcentrum, säger hon.
Hon poängterar också att Författarcentrums arbete underlättar hennes eget, och hon spar mycket energi som hon kan använda till att skriva i stället.
- Jag får ofta uppdrag från skolor men även från universitet och skrivarkurser.
Katarina Kieri har hittills i år fått ett tjugotal uppdrag via Författarcentrum. När hon fick Augustpriset 2004 för ungdomsboken Dansar Elias? Nej! blev hon mer efterfrågad.
Sammankomster med andra författare som är medlemmar är också angeläget.
- För oss ensamvargar är det sociala kontakterna väldigt betydelsefulla, säger hon.
Katarina Kieri har en känsla av att Författarcentrum har blivit vassare och vassare i sitt sätt att ge författare uppdrag. Organisationen har utvecklats genom åren och blivit mer känd.
- Indirekt marknadsför de sin verksamhet hela tiden. säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!