Frågan om Strömstedts längd gör ont

Härom dagen kom uppgifterna om vad vi söker mest om på Google. Sebastian Johans beskriver googlestatistiken som en skyddande filt från ett skrämmande samhälle.

Sebastian Johans skriver om googlestatistiken.

Sebastian Johans skriver om googlestatistiken.

Foto: TT/UNT

Kultur och Nöje2015-12-19 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Lars Ohlys snoppbild får sägas vara ganska väntad. Liksom det hemska mordet på Lisa Holm. Filmversionen av "Fifty Shades of Grey" är inte heller någon högoddsare. Att Ebba Busch Thor klättrat på listan är kanske inte förvånande men inte heller lika givet. Att frågan ”Vad vill socialdemokraterna?” tappat i relation till fjolåret saknar däremot logik. Och att programledaren Jenny Strömstedts längd är den fråga som kommit allra starkast är direkt obegripligt.

Google Trends statistik över vad vi frågat sökmotorn under året börjar alltmer kännas som en väntad julklapp från en allseende storebror som vet hur vi ska distraheras. Precis som reahysterin Black Friday har invaderat Thanksgiving i USA och raderat ut det lilla spår av allvar som ändå fanns i tacksägelsen med en shoppingfest som följer direkt på familjemiddagen, har googlestatistiken blivit en skönt avskärmande hjälm att dra på sig lagom till julfesten. Äntligen kan man rikta blicken från allt elände som stått på agendan under året. Bort med flyktingkriser, klimathot och bruna jordskredssegrar, in med något väsentligare – oss själva. Terrordåden i Paris, uppmärksammade brottsmål, Måns Zelmerlöv och annat som krävt energi under året är visserligen välrepresenterat i våra sökningar, men allt det obehagliga får ett filter av kollektiv identitet och skön distans. I statistiken kan vi placera frågorna ”Vad händer i Syrien?” och ”Vem är nya ICA-Stig?” bredvid varandra utan att världen rämnar. Bara för att strax därpå gå vidare till ännu frekventare, och i vår vardag relevantare, frågor. I spalten som rör kaloriinnehåll i olika produkter slåss till exempel öl och vattenmelon om topplaceringarna i ett litet vardagsmysterium. Kanske är det två helt olika grupper som frågat, eller också är vårt kollektiva jag väldigt noga med att inte svulla på vattenmelon efter några pilsner.

Det går liksom, som så ofta när man tittar på statistik, att bekräfta sig själv i flera lager framför trenderna på Google. Bland annat genom att snegla på andra länder. I Finland är den mest sökta sportprofilen boxaren Robert Hellenius, som snart ska gå en titelfight. I Sverige tronar den pålitliga Ingemar Stenmark i topp som om det fortfarande fanns ett folkhem och slalom var någonting intressant. Det känns stabilt.

Sverige utmärker sig som vanligt också som trendkänsligt. I Australien står exempelvis pannkakor stadigt på topp när det handlar om googlade recept, medan svenskarna ängsligt har påtat i sig cupcakes, pulled pork, chiapudding och, nu senast, semmelwrap de senaste åren. Det är i varje fall en klädsamt självkritisk slutsats man kan dra av de sökord som ökat mest inom ämnet. Tittar man lite närmare ser man emellertid att kladdkakan regerar som det mest eftersökta receptet. Det kunde man väl ana – både trendkänsliga och traditionella.

Det är egentligen fullkomligt obegripligt att den gamle postmodernisten Jean Baudrillard inte är modet, på tal om trender alltså. Hans tankar om en hyperverklighet där vi sveper in oss i filtar av media och information som fjärmar oss från det riktiga samhället känns i varje fall hyggligt aktuella när man vadar ut i Googles statistik. Den osannolikt populära frågan om Jenny Strömstedts längd är så mycket tom verklighetsflykt att det gör ont.