Framtidens kultur - en doldis i Uppsala

Stiftelsen Framtidens kultur i Uppsala har delat ut 620 miljoner kronor sedan starten 1994. I residensstäderna runt om i landet är stiftelsen en känd aktör. Men i Uppsala är den en doldis.

Kultur och Nöje2005-02-16 00:00
Stiftelsens vd Jonas Anderson vill varken säga vilket som är det bästa projekt som fått bidrag, eller hur det ideala kulturprojektet skulle kunna se ut ur stiftelsens synvinkel.
— Det går nämligen inte. Vi ger pengar till så olika projekt, säger han.
Vi möts i stiftelsens ganska anonyma lokaler i Gluntenområdet i Uppsala. Jonas Andersons rum är avskalat: stillsam svartvit konst, stram möbeldesign; bakom vårt samtal klingar på låg volym Keith Jarretts La Scala-konsert.
— Jag lyssnar på Jarrett när jag arbetar, säger Jonas Anderson och berättar om sig själv att han är "misslyckad Uppsalahistoriker", som blivit kulturbyråkrat och i dag har "världens roligaste jobb". Att dela ut pengar till kultur.
När stiftelsen Framtidens kultur startade sin verksamhet 1994, med 3,5 procent av löntagarfondernas pengar, var det tänkt att den skulle existera i tio år, som en tillfällig men kraftfull ekonomisk injektion i svensk kulturliv.
— Men vårt kapital växte snabbare än vi gav ut pengar, så vi förlängde tiden till femton år ...
Till och med år 2008 kan alltså enskilda personer, fria grupper och etablerade institutioner söka pengar från stiftelsen.

Hårda krav
Men att man söker, garanterar förstås inte att man får.
- Det är en hård verklighet. Av cirka 1 500 ansökningar som kommer in når ungefär tio procent styrelsen. De övriga sorteras bort av våra sakkunniga. Och av de ansökningar som kommer inför styrelsens ögon får 95 procent nej, säger Jonas Anderson.
Kvalitetskraven är höga. Dessutom vill stiftelsen att projekten ska vara nyskapande, innebära utveckling och förnyelse, syfta till att bredda och fördjupa lokalt kulturliv, närma kulturliv och skola till varandra, bidra till regional utveckling och syfta till att få långsiktiga effekter och bestående resultat.
— Men ett och samma projekt behöver förstås inte uppfylla alla kriterier, säger Jonas Anderson.
Trots den hårda gallringen kan det vara lättare för vissa kulturprojekt att få bidrag från Framtidens kultur än från andra ekonomiska källor, särskilt om projekten är gränsöverskridande.
- Vi är den enda instans som har fria medel, säger Jonas Anderson.
— Den som vill starta något nytt eller förändra en kulturverksamhet, den som vågar pröva något nytt, har chansen hos oss.

Läs mer i UNT!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!