- Vi har arbetat mycket för att undvika att göra personerna i pjäsen till stereotyper, berättar Johannes Wanselow, som spelar Gatas.
Gatas kommer från Iran, men skäms för sitt ursprung och gör allt för att smälta in bland människorna runt Stureplan i Stockholm. Han har läst till jurist, jobbar på advokatfirma och pratar perfekt svenska.
- Det skulle vara lätt att göra Gatas till en osympatisk person som skrävlar om vad han åstadkommit, men i stället har vi valt att tona ned honom, gjort honom mer ödmjuk, säger Johannes Wanselow. Dessutom tror han verkligen att de gamla kompisarna ska kunna hitta tillbaka till varandra igen.
Gatas motsats i pjäsen är Wahid, som spelas av Andreas Strindér. Wahid bor kvar i förorten, tar droger och jobbar deltid på en pizzeria. Han använder kompisens död som en ursäkt för att han inte tagit sig någonstans. Ett tredje alternativ står karaktären Jojo för, som kommit tillbaka till förorten för att arbeta med ungdomar.
- Personerna i pjäsen är vuxna, men handlingen tar avstamp i dödsfallet som hände i nian på högstadiet, därför passar den en ung publik, säger Emma Peters, som spelar Josefin i pjäsen.
Förorten som Re: union utspelar sig i heter Bälsta och existerar bara i pjäsen. Vad det är för en slags förort är aningen osäkert.
- Vi har valt att lämna det öppet så att publiken får göra sig sin egen bild, säger Dritëro Kasapi, som är konstnärlig ledare för teaterdelen Gottsunda Dans & Teater och regissör för Re: union, och konstaterar sedan att förort är ett laddat ord som kan ha många olika betydelser.
Han påpekar att det är samma sak med det som kallas för förortsteater.
- Oftast handlar det om utomstående som åker ut och gör teater för människor i miljonprogramsförorterna, säger har. Vi försöker göra tvärtom. Det här är teater som är gjord i förorten, men är tänkt att nå ut till alla.
Re: union är en del av projektet nya pjäser-nya världar där flera svenska teatrar har samarbetat med att få fram ny svensk dramatik som behandlar det mångkulturella Sverige. Av 240 bidrag gick sex vidare och författarna fick arbeta fram sina pjäser med stöd av professionella dramaturger. Ansökningarna kom från såväl etablerade dramatiker som sådana som aldrig skrivit dramatik förut.
De tre som sedan valdes ut sätts upp av Gottsundateatern, Folkteatern i Göteborg och Helsingborgs stadsteater. De ska turnera mellan teatrarna inom projektet och presenteras på Stadsteatern i Skärholmen i juni 2008.
- Jag saknade pjäser som skildrade det nya mångkulturella Sverige från ett inifrånperspektiv, säger Dritëro Kasapi, som var den som drog i gång projektet. Och i stället för att nöja mig med att göra pjäser som inte levde upp till det bestämde jag mig för att starta ett projekt där sådana pjäser skapas.
Re: union kommer främst att spelas för skolklasser från olika skolor i Uppsala. Men på varje föreställning finns det också tio platser som är öppna för alla och lördagen den 29 september spelas två föreställningar enbart för allmänheten.