Han borgar för kvalitet pÄ Fyrisbiografen
Ănda sedan han tog över Fyrisbiografen av sin pappa 1962 har Torsten Annell varit noga med att profilera biografens program pĂ„ kvalitetsfilm. Vid fyllda 92 driver han fortfarande en av landets fĂ„ privatĂ€gda biografer, Fyris i Uppsala, tillsammans med sin son.
â Jag brukar lĂ€sa Stockholmstidningarnas recensioner och utgĂ„r frĂ„n dem nĂ€r jag vĂ€ljer ut filmer. Det viktigaste Ă€r att det Ă€r filmer med kvalitet, sĂ€ger Torsten Annell
Kontor i hemmet
@3a Text utan indrag:I mer Ă€n tvĂ„ decennier har Torsten Annell bott i marklĂ€genheten i Löten i Uppsala. Sedan ett par Ă„r Ă€r han Ă€nkeman, men han har sonen och hans familj pĂ„ gĂ„ngavstĂ„nd. Ett av rummen i lĂ€genheten Ă€r Fyrisbiografens kontor. Men han har ocksĂ„ en telefon lĂ€ttillgĂ€nglig pĂ„ soffbordet. Intill ligger nĂ„gÂra böcker, bland andra Uppsalaförfattaren Kjell Erikssons senaste deckare, Mannen frĂ„n bergen.
- Hans böcker tycker jag om. Det Àr roligt att lÀsa nÀr handlingen utspelas i Uppsala, sÀger Torsten Annell.
Han Àr född i norr, men har vuxit upp i Uppsala. Allt sedan spÀd Älder har han sett film, bland annat dÀrför hans pappa, David Annell, var Àgare till flera biografer pÄ olika hÄll i landet. I Uppsala Àgde pappan Slottsbiografen ett tag, samt Fyrisbiografen och förestod dessutom Grand.
Torsten Annell hade egentligen inte en tanke pÄ att syssla med samma saker som sin far utan utbildade sig till reklamman och hade en egen reklambyrÄ ett tag.
CowboyhÀst första idolen
Han fick sin första filmidol som liten. Det var en cowboyhÀst vid namn Pinto som reds av en WesternhjÀlte vid namn William S Hart. Filmintresset tog sÄ smÄningom överhanden. Han jobbade extra pÄ pappans biografer och lÀrde sig att sköta en filmprojektor. 1962 tog Torsten Annell över Fyrisbiografen och sÄg dÄ till att repertoaren Àndrades.
â Den hade varit enbart reprisbiograf och visade mest filmer med Edvard Persson. Men under mitt första Ă„r som vd Ă€ndrade jag pĂ„ det.
â Vi kom att fĂ„ en publik som till stor del bestĂ„r av studenter, men ocksĂ„ förvĂ„nansvĂ€rt mĂ„nga Ă€ldre, sĂ€ger Torsten Annell.
Den film han sjĂ€lv senast sett pĂ„ den egna biografen Ă€r Sigrid och Isaac, en dramadokumentĂ€r om konstnĂ€rsparet GrĂŒnewald. Den tyckte han var mycket intressant. Men nĂ€r jag ber honom rĂ€kna upp sina favoritfilmer Ă€r de alla nĂ„got Ă€ldre.
â En plats i solen tyckte jag mycket om, liksom Clockwork orange, Polanskis Repulsion, Bob Fosses All that jazz, Krzysztof Kieslowskis filmsvit Dekalogen och danska Festen.
â En av vĂ„ra stora succĂ©er förra Ă„ret, Breven frĂ„n Otar, gillade jag ocksĂ„. TĂ€nk att vi hade den pĂ„ repertoaren mer Ă€n ett halvĂ„r!
Filmerna gÄr pÄ Fyris sÄ lÀnge det kommer publik som vill se dem. Strax innan jul sÄg det kÀrvt ut för Fyrisbiografen, precis som för alla andra biografer i hela Sverige. Besökssiffrorna minskade orovÀckande under hela förra Äret.
â Men under julen tog det upp sig för oss och nu Ă€r det inga problem, sĂ€ger Torsten Annell.
â Allt beror pĂ„ vilka filmer vi visar, hur mycket publik de drar. Det roligaste med att driva en biograf Ă€r nĂ€r publiken kommer!
De stora amerikanska distributörernas filmer tycker han inte passar pĂ„ Fyrisbiografen. LĂ€nge har Fyrisbiografen haft ett sĂ€rskilt avtal med distributören Triangelfilm om att deras filmer i första hand ska gĂ„ pĂ„ Fyris. Men under Ă„ren, i takt med att Triangelfilm har vĂ€xt, har det luckrats upp och nu nĂ€r Triangelfilm tagit över biografkedjan Sandrews tycks villkoren ha Ă€ndÂrats.
â Triangelfilm har visserligen inte sagt upp avtalet, men det Ă€r vĂ€l inte sĂ„ aktuellt nu, sĂ€ger Torsten Annell torrt.
â Men en av dem som jobbar dĂ€r Ă€r bra. Han hör av sig i bland och vill diskutera filmer de har.
En annan distributör Fyris har mycket att göra med Ă€r Folkets Bio, men dĂ€r gĂ€ller att bolagets egna biografer har förtur. Det betyder att Ă€ven om en film skulle gĂ„ vĂ€ldigt bra pĂ„ Fyrisbiografen, kan den flyttas till en annan stad Ă€ndĂ„, dĂ€r en av Folkets bios bioÂgrafer fĂ„tt en lucka i programmet.
â Men nog finns det filmer sĂ„ att det rĂ€cker Ă„t oss alla, sĂ€ger Torsten Annell.
Fyris fÄr i stort sett varje Är ett speciellt EU-bidrag som gÄr till de biografer som har merparten europeisk film i repertoaren.
â Förra Ă„ret fick vi 90 000 dĂ€rifrĂ„n och det var ju bra. Men i Ă„r vet vi inte Ă€nnu hur det gĂ„r. Vi redovisar en gĂ„ng per Ă„r hur mĂ„nga europeiska filmer vi visar.
KolkÀllare blev entré
Fyrisbiografen Àr nÀstan lika gammal som filmkonsten och har i stort sett följt konstformens utveckling vad gÀller det tekniska. Under ljudfilmens intrÀde pÄ 20-talet, lÄg bion ett tag i trÀda, men David Annell lÀt sig övertalas av dÄvarande husÀgaren att börja driva den igen i början pÄ trettiotalet. En nÀrliggande kolkÀllare byggdes om till den lilla foajén. 1962 försÄgs bion med sin första toalett och i början av nittiotalet byggdes salong tvÄ till med sina 30 sittplatser. Men nÄgon digital utrustning tÀnker inte Torsten Annell köpa in.
â Apparaterna kostar sĂ„ mycket pengar och sĂ„ krĂ€vs det att man Ă€r ansluten till en större kedja, eftersom filmen sĂ€nds ut frĂ„n en central, för att det ska löna sig, menar han.
â Vi har inga planer pĂ„ nĂ„gon renovering just nu. Det skulle vara att bygga en tredje salong dĂ„, men dĂ„ fĂ„r vi vĂ€l göra det pĂ„ gĂ„rden, haha.
Om fem Är, 2011, firar Fyrisbiografen hundra Är i Uppsala. Men hur det ska firas Àr en öppen frÄga.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!