Han spelar ren jazz på cello

Svante Henryson spelade jazz, men började med klassiskt för att kunna gå på musikhögskola. På torsdag spelar han jazz på cello tillsammans med Trio X på Katalin i Uppsala.

Foto:

Kultur och Nöje2010-05-24 08:09

När jag når Svante Henryson på telefon är han i Norge för en annan intervju. Han är en av fem musiker som har chansen att bli Artist in resident i Nordnorge. Det betyder att artisten får ett stipendium för att bo i norra Norge i tre månader, göra en turné och få lugn och ro för att arbeta med sin musik.

Läser man Svante Henrysons CV så slås man lätt av motsatsen till lugn och ro. Tvärtom tycks han arbeta med så många olika saker samtidigt att man blir förvirrad bara av läsa det. Klassiskt trängs med, pop, världsmusik, jazz och hårdrock. Egna kompositioner med studiojobb för andra, gästspel på skiva och live. Samarbeten med Anne Sofie von Otter, Joey Tempest, Ryan Adams, Elvis Costello och Trio X.
– Jo. Jag känner att det är lite för splittrat faktiskt. Det skulle vara skönt att ägna sig lite mer ingående åt några färre saker, säger han.

Svante Henrysons musikaliska historia är ovanlig. Han började spela elbas i jazzband för att ”elbas var det kanske hetaste instrumentet just då” men gick sedan över till kontrabas för att kunna komma in på musikhögskola. Parallellt med karriären som klassisk musiker i bland annat Oslo Filharmonien började han och en kompis spåna på att starta ett hårdrocksband. När de sökte sångare till bandet fick han veta att hårdrockssuperstjärnan Yngwie Malmsteen sökte en basist till sitt band. Svante Henryson åkte till Miami, provspelade och fick platsen.
– Det var en rejäl omställning. Jag hade ju aldrig ens spelat i ett rockband tidigare. Det var roligt ett tag, men jag är mer en musikskapare än en återskapare så att komponera och improvisera passar mig bättre än att bara vara en medlem i ett band, säger han.

Vad är den stora skillnaden mellan att spela hårdrock och klassiskt?
– Egentligen mest terminologin och statusen. I klassiskt heter det konsertprogram medan det i rock heter setlist. I klassiskt en ensemble men i rock ett band. Terminologin speglar också statusskillnaden. Det krävs ungefär samma utbildning för att till exempel spela jazz som att spela klassiskt, men klassiska musiker har många gånger mer betalt för en konsert. Men i grunden handlar det om att sätta ihop samma komponenter till musik.

Genom åren har Svante Henryson förstås varit med om många stora musikupplevelser. De största ligger nära i tiden. När han förra året spelade in en egen skiva på det klassiska jazzbolaget EMC under den legendariske producenten Manfred Eicher och en skivinspelning i år med trummisen Steve Gadd som var en idol för Svante Henryson när han började med jazz som 14-åring.
– Han är ju lite av den moderna trummandets fader och en otrolig musiker. Då blev jag riktigt nervös.

På torsdag är det Katalin och Trio X som gäller. Då spelar Svante Henryson cello utan att det handlar om att blanda in klassiskt i jazzen.
– Det är en renodlad jazzkonsert. Man måste nästan alltid förklara det eftersom det är så ovanligt att spela cello i något annat än klassiska sammanhang. Men förutom en cello, istället för som det brukar vara, en saxofon blir det inga konstigheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!