Den 24 februari kan Norge för första gången kamma hem en Oscar för bästa utländska film. Nominerad är filmen Kon-Tiki som handlar om hur den norske upptäcksresande Thor Heyerdahl reser över Stilla havet på en flotte. Precis som Filmen om Pi spelades Kon-Tiki in i en hamn, trots att den ska utspela sig på öppet hav. Svenska animationsföretaget Fido fick uppdraget att trolla bort bryggor och människor och lägga dit vatten samt att göra naturtrogna animationer av de flesta havsdjur som syns i filmen. En av dem som ligger bakom arbetet är Rickard Engqvist, uppväxt i Uppsala.
- Nu är det ju filmen och inte just vårt arbete som nominerats men det känns ändå väldigt roligt. Det är klart vi slår oss lite extra för bröstet.
Rickard Enqvist började sin animationsbana redan som tonåring med en Super 8-kamera. Efter att ha utbildat sig på Wiks folkhögskola, på Konsthögskolan i Umeå och i småländska Eksjö arbetar han nu som animatör på Fido, ett företag med filmer som Kick-Ass och Låt den rätte komma in bakom sig. I Kon-Tiki har han varit med och gjort den stora valhajen som spelar en viktig roll i filmen.
- Tydligen är valhajen ikonisk. Den var med i dokumentärfilmen Kon-Tiki från 1950-talet och på Kon-Tikimuseet i Oslo finns flotten med en modell av valhajen under. Så det var ett stort förtroende för oss att få göra den.
I ett videoklipp på Fidos hemsida kan man se bilderna före och efter att Rickard Engqvist och hans kollegor arbetat fram animationerna. Från att flotten ligger i en hamnbassäng till att den befinner sig på ett öppet hav med en stor valhaj cirkulerandes runtomkring. Både hajen och de andra havsdjuren är helt digitala och finns alltså inte med i grundinspelningarna.
- Man kan inte direkt dressera en valhaj även om man skulle få tag på en. Så vi skapade en docka i datorn där vi kunde leka med storleken och hur den skulle röra sig.
Teamet fick göra ett gediget forskningsarbete för att se exakt hur en valhaj ser ut, rör sig och vilka proportioner den har. De kunde då konstatera att valhajar är ungefär 12 till 13 meter långa. Men när man såg flotten uppifrån med hajen i vattnet såg den för liten ut.
- I samråd med regissören brassade vi på och landade någonstans på 20 meter. Känslan av hot måste bli rätt.
Animatörerna fick också simulera vatten och lägga på skvätt och plask med rätt ljus, färg och skugga. Tillslut gjordes en mix av ursprungsbilden och den nya bilden med 3D-hajen. Resultatet blev ett verklighetstroget monster och ett myllrande havsliv. Men trots att Kon-Tiki är Norges dyraste film med sin budget på runt 100 miljoner, är den billig om man jämför med Hollywood.
- Vi har fått vända på slantarna och hela tiden komma på kreativa lösningar. När folk tittar på film tänker de ju inte på om det varit en stor eller liten budget, då vill de att det ska se verkligt ut. Så vi har förlitat oss på talang och smarta lösningar.
Kon-Tiki har Sverigepremiär i mars.
SE: Se videoklippet som visar hur animationerna kommit till här. (Obs, extern länk)