Hemmingsson kommer ut som poet

Uppsalas Nina Hemmingsson lÄter sina seriefigurer Ätererövra makten, ibland blir de nÀstan förövare. Komprimerade enrutingar och rÄa tanter föds ur ord och repliker. Nu gÄr hon ett steg lÀngre och debuterar som poet.

?Queen of fucking everything? lyder texten pĂ„ Nina Hemmingssons kaffekopp. ÄndĂ„ hĂ€nder det att hon mĂ„ste diska den sjĂ€lv.

?Queen of fucking everything? lyder texten pĂ„ Nina Hemmingssons kaffekopp. ÄndĂ„ hĂ€nder det att hon mĂ„ste diska den sjĂ€lv.

Foto: Claudio Bresciani

Kultur och Nöje2012-07-12 09:00

Den mörkhĂ„riga utan pupiller stĂ„r i plakatversion i farstun. Facklan i hennes hand har gĂ„tt av, men elden Ă€r intakt. Hon har lurviga ben och lĂ„ter inget passera, i synnerhet inte tilltal som ”lilla gumman”, eller nĂ„gon annan anspelning pĂ„ det tĂ€cka könets inneboende svaghet.

”Okej, du Ă€r sjĂ€lvsĂ€ker men jag tror Ă€ndĂ„ att du behöver nĂ„n som tar hand om dig ibland”, sĂ€ger en raggande alternativt skeptisk man pĂ„ krogen.

”Om jag gör! Jag Ă€r bĂ„de lĂ„ghalt och lĂ€tt alkoholiserad. Hem till dig eller mig?”, svarar hon.

Det drÀpande sÀttet att ta tillbaka makten i en relation eller konversationen Àr karakteristiskt för Nina Hemmingssons Äterkommande kvinnofigur, ett slags alter ego slash förebild.
– Jag Ă€r ju inte riktigt sĂ„ dĂ€r, men jag tycker hon Ă€r en hjĂ€lte. Även om jag inte skulle vilja bete mig som hon alla gĂ„nger tycker jag att hennes instĂ€llning till livet Ă€r föredömlig.

– En del talar om henne som bitter, men det Ă€r ett missförstĂ„nd, om man Ă€r bitter har man gett upp och sĂ„ Ă€r det aldrig. Det positiva med henne Ă€r att hon vĂ€grar ge sig, pĂ„ det sĂ€ttet Ă€r hon en förebild.

”Hon” fick aldrig nĂ„got namn och nu Ă€r det för sent. Under de senaste tio Ă„ren har hennes personlighet fĂ„tt tydliga konturer, bĂ„de pĂ„ gott och ont. Nina Hemmingsson mĂ„ste numera lyfta in andra karaktĂ€rer, dĂ€ribland tvĂ„ gamla tanter, ganska rĂ„a de ocksĂ„, för att gestalta de roller som den mörkhĂ„riga med gristryne vĂ€grar lĂ„ta sig spela.
– Jag har ett dubbelt förhĂ„llande till henne, sjĂ€lv vill man ju vara sĂ„dan att andra gillar en. Men idealen Ă€r sĂ„ sjuka, det blir sĂ„ konstiga saker man ska anpassa sig till. Det svĂ„ra i livet Ă€r vĂ€l att bĂ„de vara med och vara sig sjĂ€lv samtidigt.

I en kÀllarlokal i förorten har Nina Hemmingsson sin ateljé. Vid fötterna har hon ingen katt, men vÀl tvÄ stora kartonger fyllda med brev frÄn kollegan Gunnar Lundkvist, skapare av Klas Katt.

Trots att hon Àr utbildad bildkonstnÀr börjar hennes serier alltid i ord och replikskiften. Det narrativa Àr sÄ viktigt att hon ser sina enrutingar mer som litteratur Àn just bildkonst.

Hela sitt liv har hon ritat och skrivit, ord och bilder pÄ samma papperslappar. LÀnge hade hon inte en tanke pÄ att göra serier och hela tiden har hon sysslat Àven med annat. Hennes tredje bok, Jag Àr normal frÄn 2009, Àr en bilderbok för vuxna, med en helt annan smÀrtnivÄ Àr serierna. Ett gÀng bilder, ofta tillkomna sent pÄ kvÀllen, inte sÀllan födda ur kÀnslor av upprördhet, visade sig hÀnga ihop.
– Det enda som var trĂ„kigt var att den lanserades som en humorbok. Det Ă€r sĂ„ himla efterblivet hur man ser pĂ„ bilder i Sverige tycker jag. Bara för att det Ă€r tecknat Ă€r det nĂ„got lustigt, smĂ„ presentböcker.

– Jag tycker egentligen att den hĂ€r boken hör hemma mer i poesihyllan Ă€n i skĂ€mthyllan, men nu hittade den fram rĂ€tt bra Ă€ndĂ„.

I augusti hamnar hon i poesihyllan ÀndÄ. Det var jag som kom hem till dig heter Nina Hemmingssons första diktsamling, tillkommen pÄ ett liknande sÀtt som bilderboken. Under nÄgra mÄnader skrev hon systematiskt pÄ kvÀllarna, bildrika flöden med avstamp i samma inre vÀrld och kÀnslor som serierna men dÀr hon slapp vara pedagogisk och tydlig. Dessutom lyckades hon Ästadkomma en avslutningsdikt med bilder av ett slags kÀrv lycka.

”Ett lyckligt slut” utbrast hennes syster nĂ€r hon som en av de första fĂ„tt lĂ€sa den fĂ€rdiga diktsamlingen.
– Jag gĂ„r inte i gĂ„ng pĂ„ lyckokĂ€nslor och jag vet inte hur mĂ„nga som gör det egentligen. Det har alltid varit sĂ„ att inspirationen har kommit ur ganska negativa kĂ€nslolĂ€gen, kanske har jag varit superledsen och ett sĂ€tt att kliva upp ur det har varit att skriva. Det Ă€r inget negativt utan tvĂ€rtom ett sĂ€tt att gĂ„ vidare.

– Att stanna kvar i det dĂ€r lĂ€tta kommer inte naturligt för mig, jag blir alldeles nervös nĂ€r jag börjar skriva och den kĂ€nslan kommer. UngefĂ€r som nĂ€r man drömmer att man flyger, och sĂ„ fort man börjar tĂ€nka pĂ„ det faller man.

Redan tidigt bestÀmde hon sig för att inte censurera bilder eller berÀttelser som kÀndes pinsamma eller genanta. Som lÀsare undrar man ibland hur hon vÄgar. NÀtets feministhatare kan inte alla gÄnger hantera det maktövertag Nina Hemmingssons slagfÀrdiga kvinnofigurer skaffar sig.
– Jag kan jag vara lite oförberedd pĂ„ sĂ„dana reaktioner. ”TĂ€nk om det hade varit en kille som sagt det” Ă€r en vanlig kommentar. Men det har ju betydelse vem som sĂ€ger nĂ„got, för mig Ă€r det sĂ„ sjĂ€lvklart. Om man inte förstĂ„r det vet jag inte vad jag ska sĂ€ga.

– Men de flesta fattar ju Ă€ndĂ„ vad jag menar. Det Ă€r sĂ„ skönt och dĂ„ Ă€r jag ju pĂ„ plus i alla fall.

PERSONLIGT

Nina Hemmingsson
Född:
1971
Uppvuxen: I Uppsala.
Familj: Man och tre barn.
Bor: I Midsommarkransen utanför Stockholm.
Bakgrund: Har gÄtt Konstakademien i Trondheim.
Om sommaren: ”Jag har insett att det finns en poĂ€ng med ljuset. Vintrarna tar hĂ„rdare psykiskt nu Ă€n nĂ€r jag var yngre, dĂ„ tyckte jag inte mörker gjorde nĂ„got. DĂ€remot tycker jag vissa saker med sommaren Ă€r jobbiga, till exempel att alla mĂ„ste prata sĂ„ mycket om vad de ska göra.”
SommarlĂ€sning: ”KnausgĂ„rd-böckerna. Jag Ă€r snart klar med trean.”
Sommarmusik: ”Just nu mycket hĂ„rdrock. Kanske för att vi tagit fram vĂ„ra vinylskivor.”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!