â Det handlar om folkkonst och mĂ„nga motiv som finns i tatueringar idag Ă€r vĂ€ldigt gamla. Till exempel kan man hitta en del av dem i vĂ„r allmogekonst, och det Ă€r sĂ„dana samband vi vill belysa i utstĂ€llningen, sĂ€ger Maria Ljunggren, utstĂ€llningsansvarig pĂ„ Upplandsmuseet.
Egentligen Àr det en vandringsutstÀllning frÄn Sjöhistoriska museet i Stockholm om sjömÀns tatueringar och Àldre tatueringsförlagor frÄn cirka 1920 och framÄt som landat hÀr. Upplandsmuseet har broderat ut den med hjÀlp av allmogeföremÄl ur samlingarna och museets egna forskares kompetens i konsthistoria och kyrkohistoria. Dessutom har de kompletterat med intervjuer med tatuerade och tatuerare frÄn Uppland. Hela museets nedervÄning upptas av utstÀllningen som invigs fredag 12 maj.
â Tatueringskonsten Ă€r verkligen urgammal. Man har hittat tatueringar pĂ„ Ătzi, Ismannen, som hittades i Tyrolen och som hade levt för 5000 Ă„r sedan och man har funnit markeringar pĂ„ vikingar, sĂ€ger Maria Ljunggren.
Sjömanstatueringarna har fÄtt nytt liv eftersom mÄnga av de som tatuerar sig idag vÀljer klassiska motiv. Korset, ankaret och hjÀrtat anvÀnds som symboler för tro, hopp och kÀrlek.
â Det Ă€r intressant att se hur symboler Ă€ndrat innebörd och vandrat vidare till att bli populĂ€ra motiv pĂ„ mĂ€nniskokroppar, sĂ€ger Herman Bengtsson, konstvetare och forskare pĂ„ Upplandsmuseet.
För hundra Är sedan var det ingen sjÀlvklarhet att tatuera sig. För sjömÀnnen var det en identitet som stacks in i skinnet men det blev ocksÄ en klassmarkör. LÀnge förknippades tatueringar med utanförskap, nÄgot som cirkusartister, prostituerade och kriminella hade.
â I dag Ă€r det ganska vanligt med tatueringar och vi vill ge ett kulturhistoriskt perspektiv pĂ„ symboler och bildsprĂ„k i tatueringarna sĂ€ger Maria Ljunggren.
Under invigningen blir det bland annat föredrag av Mankan, Magnus Torneus, frÄn Rough stuff tatoo i Uppsala som har bidragit till utstÀllningen med bÄde bilder och sin expertis kring tatuering.