Husförslag med konsten i fokus

Under hösten har frÄgan om ett nytt konstmuseum debatterats flitigt i Uppsala. I sitt examensjobb har nyutbildade arkitekten Carl Lindecrantz ritat ett förslag pÄ hur ett nytt museum skulle kunna se ut.

Carl Lindecrantz har ritat ett förslag pÄ ett nytt konstmuseum i Uppsala.

Carl Lindecrantz har ritat ett förslag pÄ ett nytt konstmuseum i Uppsala.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2009-11-10 07:00
- Jag tyckte att det var viktigt att rita ett konstmuseum som fokuserar pÄ sjÀlva konsten. Det finns konstmuseer som Àr vÀldigt speciella som byggnader, men dÀr man inte har rÄd att stÀlla ut konst som motsvarar det yttre. Ett konstmuseum behöver inte vara nÄgot spektakulÀrt, utan viktigare Àr att det Àr anpassat för att visa den konst som görs i dag, sÀger Carl Lindecrantz.

I dag jobbar han pÄ White arkitekter i Uppsala. Men nÀr Carl Lindecrantz i somras skulle göra sitt examensjobb pÄ arkitektprogrammet i Stockholm, valde han att ge sig in i hemstadens debatt om ett nytt konstmuseum.
Debatten om ett nytt konstmuseum har bland annat handlat om det nuvarande konstmuseets svĂ„ra tillgĂ€nglighet i Uppsala slott. Till sitt projekt har Carl Lindecrantz valt den tomt som ligger mellan ÅhlĂ©nsvaruhuset och Dragarbrunnsgatan. Tomten tillhör Axfast som Ă€ger ÅhlĂ©ns.

Anledningen till att Carl Lindecrantz valde just ÅhlĂ©nsparkeringen var det centrala lĂ€get. Att museet finns dĂ€r Uppsalas invĂ„nare Ă€r.
- Tanken Àr att det skall vara lÀtt att slinka in nÀr man gÄr förbi, intrÀdet skall vara fritt och öppettiderna mÄste vara generösa som pÄ stadsbiblioteket.
Han tycker ocksÄ att det Àr viktigt att museet ligger mitt i stan för att stadskÀrnan skall innehÄlla fler icke-kommersiella rum.
- Det mÄste finnas annat Àn affÀrer och restauranger i centrum, sÀger han.

Ett annat problem med det nuvarande museet Àr de oflexibla utstÀllningssalarna. Carl Lindecrantz förslag innehÄller fyra unika hallar med olika funktioner och var sin ingÄng. En hall, tornet, Àr tÀnkt att vara byggd pÄ höjden, en annan utnyttjar tomtytan maximalt, en tredje har i förslaget ett slags ljusgenomslÀppliga vÀggar och tak, sÄ kallad kanalplast, egentligen ett billigt vÀxthusmaterial. Den fjÀrde hallen Àr tÀnkt att vara nedsÀnkt i marken, som en amfiteater.
En av grundtankarna med förslaget Àr att det skall vara billigt att bygga; att varken material eller byggteknik krÀver nÄgon stor budget.

- Man kan anvÀnda samma teknik som vid uppförandet av stormarknader, sÀger Carl Lindecrantz.
Konstmuseets chef, Elisabeth Fagerstedt, Àr positiv till förslaget.
- Det Àr en mycket bra idé, ett modernt förslag dÀr verksamheten skalats ner till kÀrnan. Man fÄr en enorm lust att producera utstÀllningar nÀr man ser rummen med de stora öppna ytorna, sÀger hon.
Kontorsutrymmena, som placerats under markytan, har hon en okonventionell lösning för:
- Jag tror att personalen skulle kunna sitta bland publiken, som i ett kontorslandskap, sÀger hon.
Men Elisabeth Fagerstedt tillÀgger att hon i dagslÀget inte tar stÀllning.
- Jag Àr öppen för alla förslag, det Àr nu vi skall komma med idéer.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!