I huvudet pÄ Fredrik Ullén - pianist och forskare

Fredrik Ullén Àr rosad konsertpianist. Men han Àr ocksÄ hjÀrnforskare som undersöker musikens spÄr i hjÀrnan. UNT:s reporter, drabbad av hans inspelade tolkningar av György Ligetis samlade verk, har trÀffat honom i tjÀnsterummet pÄ Karolinska instituet i Stockholm för att ta reda pÄ hur det ser ut i huvudet pÄ en sÄdan pianist.

HjÀrnforskaren Fredrik Ullén komponeraar sina konsertprogram sÄ att Àldre konstmusik möter nyskriven - till publikens förundran och förtjusning.

HjÀrnforskaren Fredrik Ullén komponeraar sina konsertprogram sÄ att Àldre konstmusik möter nyskriven - till publikens förundran och förtjusning.

Foto: Lena Köster

Kultur och Nöje2007-05-14 13:33
Humorparet Hasse och Tage lÀt oss se in i "huvet" pÄ en gammal gubbe. Regissören Spike Jonze och manusförfattaren Charlie Kaufman lÀt oss stiga in i John Malkovichs skalle. Allt för vÄrt nöjes skull och med smÄ kickar Ät nutida samhÀllsföreteelser. NÀr pianisten och hjÀrnforskaren Fredrik Ullén med magnetkamerans hjÀlp tar sig in i hjÀrnan, Àr han pÄ jakt efter musiken, musikaliteten, och den eventuella kopplingen mellan pianistiska prestationer och andra, intellektuella, fÀrdigheter.

Han har undersökt professionella pianister, utbildade vid musikhögskolor, och sett att nervsignalerna i deras hjÀrnor har fÄtt snabba och breda "motorvÀgar" att ta sig fram pÄ. SÀrskilt hos de pianister som började spela som smÄ barn.
NÀr vi möts i hans tjÀnsterum pÄ Karolinska institutet i Solna, dÀr han Àr docent i neurovetenskap, plockar han fram bilder pÄ hjÀrnan i sin dator och sÀger att det nog Àr möjligt att ocksÄ andra former av tidig trÀning Àn pianospel och annan instrumentalism, kan ge cerebrala motorvÀgar.
- IdrottsmÀn till exempel. Jag funderar just nu över att samarbeta med Idrottshögskolan om ett projekt...

Myelin heter Àmnet, som omger nervfibrerna dÀr impulserna tar sig fram, en vit substans, som alltsÄ de undersökta pianoproffsen har extra mycket av, jÀmfört med vanligt folk, som varken har trÀnat det ena eller andra sÀrskilt systematiskt i barndomen.
Fredrik Ullén och hans forskargrupp har nyss avslutat den första studien i vÀrlden av vad som hÀnder nÀr en professionell pianist ligger i en magnetkameras stora magnetfÀlt och improviserar musik pÄ en specialbyggd liten klaviatur - jÀmfört med vad som hÀnder nÀr han/hon senare spelar upp det improviserade stycket igen, nu som ett memorerat stycke.
- Vi sÄg skillnader. Mycket mer aktivitet under den kreativa processen Àn under upprepandet.

Aktiviteten sker i den högra delen av pannloben. Det verkar som om skapandet har ett omrÄde dÀr, sÀger Fredrik Ullén.
SjÀlv fÄr han ofta översvallande beröm av musikkritikerna, nÀr han ger sin pianokonserter. Han Àr kÀnd för att hitta framkomliga vÀgar i sÄ kallade ospelbara styckens försÄtliga snÄr av nottecken. NÀr han konsertdebuterade i New York med Ligetis etyder 2001 kallade recensenterna hans tolkningar och sjÀlva fingerfÀrdigheten fantastiska och spektakulÀra.
Man kan anta att aktiviteten i hans pannlober Àr hög. BÄde till höger och vÀnster. NÀr han hade tagit studenten, som 17-Äring, gick han parallellt pÄ Karolinska institutet och Musikhögskolan och blev alltsÄ bÄde hjÀrnforskare och konsertpianist.

Fredrik Ulléns pianotrÀning frÄn fem Ärs Älder kan mycket vÀl ha spelat roll för hans intellektuella förmÄga. I sin forskning driver han tesen att tidigt strukturerat pianospel (eller liknande aktiviteter) pÄverkar hjÀrnans utveckling positivt ocksÄ i övrigt.
DÀr har han stöd bland annat frÄn USA, dÀr en undersökning visar att pianoundervisning i 36 veckor av barn i skolstartsÄldern höjde deras IQ jÀmfört med en jÀmförelsegrupp, som fick klara sig utan extra resurser. En annan grupp, som fick trÀna drama, höjde sin sociala förmÄga.
Fredrik Ullén Àr medlem av Prometheus Society, föreningen för folk med IQ, intelligenskvot, över 164. (Medel-IQ i riket Àr 100.) Detta Àr ingenting han sjÀlv tycker Àr viktigt att tala om, men uppgiften finns pÄ nÀtet och han medger att det Àr pÄ det viset.

Men han berÀttar hellre om musikens roll i sitt liv.
- NÀr jag var fem Är ville jag börja spela piano. Helst ville jag bli tonsÀttare. Jag skrev noter lite hur som helst över hela notpapperet i början.. SÄ smÄningom började de bli spelbara. Men i 15-ÄrsÄldern lade jag av, berÀttar han.
Pianospelet och en del orgelspel tog helt över hans intresse. PÄ den vÀgen Àr det.
Uppsalapubliken mötte Fredrik Ullén i början av 2000-talet dÄ han spelade dubbelpiano med MÄrten Landström i Carmina Burana.
Kommande höst skall han förelÀsa om hjÀrnan och musiken och ge en specialkonsert vid Peter Nilson-seminariet i Lövstabruk.
- Jag Àr jÀtteintresserad av komponerade program dÀr jag stÀller samman klassiska romantiska verk med nyskriven konstmusik sÄ att sjÀlva konserten blir en stor komposition, sÀger han.

Innan jag ska lÀmnar Karolinska institutet och fara tillbaka till UNT, frÄgar jag vad musikalitet egentligen Àr.
- Gehör, rytmkÀnsla och fraseringskÀnsla, sÀger han, men lÀgger i samma andetag till att det förstÄs Àr mer komplicerat Àn sÄ. En kombination av mÄnga faktorer. Och nÄgot som inte Àr statiskt utan gÄr att öva upp.
Att nÄgra av alla barn, som tar pianolektioner som smÄ, blir skickligare Àn andra - vad beror det pÄ?
En vÀl utvecklad hörselbark(stÀllet i hjÀrnan dÀr hörselfunktionerna Àr lokaliserade) ger bra grundförutsÀttningar för ett gott gehör och underlÀttar för barnet att lÀra sig spela. Flitigt spelade pianolÀxor utvecklar gehöret och motoriken.
- AlltsÄ ett samspel mellan gener och praktik, sÀger Fredrik Ullén och föresprÄkar ett hyfsat mÄtt arbetsdisciplin för de musicerande barnens del.
Men varför musiken finns, hur den började, vet forskarna inte.
- En teori Àr att musiken utvecklades parallellt med sprÄket. Den finns ju dÀr i satsmelodin. Se bara pÄ samspelet mellan mor och spÀdbarn... Hos naturfolken förekommer musiken i rituella sammanhang och har en sammanhÄllande effekt, som kan vara en evolutionÀr förklaring till att musiken har utvecklats. En annan teori Àr att musiken frÄn början kan vara ett medel för mannen att demonstrera sina överdÄdiga gener för att locka till sig kvinnor.
- Se bara pÄ alla rockstjÀrnor och deras groupies...
SjÀlv lever Fredrik Ullén dock ett mer strukturerat liv med forskning, pianokonserter, celloundervisande hustru och tvÄ musicerande barn.

En av höjdpunkterna i hans tillvaro Àr episoder av "flow", upplevelsen av att vara i ett flöde, som intrÀffar nÀr sjÀlviakttagandet Àr bortkopplat.
- Det kan ske nÀr jag ger en konsert. Men ocksÄ nÀr jag analyserar data eller skriver en artikel. NÀr uppgiften Àr lagom svÄr och tar all uppmÀrksamhet.
DÄ förÀndras tidsupplevelsen, kreativiteten frisÀtts, och toner och tankar flödar.
- Och man kÀnner lycka!

Fredrik Ullén.
Ålder: 39 Ă„r. Född i VĂ€sterĂ„s.
Familj: hustru Judit och barnen Laura, snart Ätta Är, och Alma, fem Är. Laura spelar fiol och Alma cello. Judit Àr lÀrare vid friskolan Lilla Akademien, dÀr Laura Àr elev.
Studier: Karolinska Instituet och Musikhögskolan i Stockholm, samt Sibeliusakademien i Helsingfors. Parallellt.
Yrke: medicine doktor, docent i neurovetenskap, konsertpianist.
Favoritkompositör: finns mÄnga, Sorabji och Ligeti Àr tvÄ vars verk han har arbetat mycket med.
Aktuell: med flera cd-inspelningar, dels Ligetis samlade verk pÄ dubbel-cd, dels den första av sex cd:ar med Sorabjis 100 transcendenta etyder. Allt pÄ skivbolaget BIS.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!