Inspirerad av döva på flykt

Onsdag 17 april gästspelar Tyst Teater på Uppsala stadsteater med den nyskrivna pjäsen "Hem". Den är baserad på döva människors erfarenheter av att vara på flykt.

Ensemblen i Tyst Teater gestaltar döva flyktingars erfarenheter i "Hem" som gästar Uppsala stadsteater på onsdagskvällen.

Ensemblen i Tyst Teater gestaltar döva flyktingars erfarenheter i "Hem" som gästar Uppsala stadsteater på onsdagskvällen.

Foto: Mikael Sundberg

Kultur och Nöje2019-04-16 15:00

– Inte nog med att man känner sig tvungen att lämna sitt hemland med allt vad det betyder, men att dessutom vara döv betyder ju att alla möten längs flyktvägen blir så mycket mer komplicerade. Det blir liksom ett lager till, säger Vivian Cardinal, skådespelare i "Hem".

Det är en föreställning om den rädsla och utsatthet man kan känna när ingen kan förklara vad som händer. Den handlar även om även mötet med Sverige och svårigheterna att göra sig förstådd i ett nytt land. Pjäsen är skapad efter idé av Josette Bushell-Mingo, konstnärlig ledare för Tyst Teater som är en grupp inom Riksteatern. Den är skriven av Maja Lidbrink och inspirerad av verkliga berättelser från döva människor på flykt.

I föreställningen får publiken möta berättelser från personer som lämnat sitt hemland på grund av krig och konflikter.

Vivan Cardinal är den enda hörande i ensemblen, som också består av Ace Mahbaz och Amina Ouahid.

– Det har varit en ganska komplicerad men spännande process att arbeta fram föreställningen, berättar Vivian Cardinal.

– Eftersom Ace och Amina är döva och även Mindy Drapsa som regisserat, så har vi haft tolkar med under hela repetitionsperioden. Bitvis har det varit rätt tufft, men vi hittade ganska snabbt en väl fungerande arbetsmetod. Vi har hela tiden varit rädda om varandra, diskuterat problem och hjälpts åt när det har känts tungt. För ämnet ÄR tungt och vi har fått ta del av många berättelser som bitvis varit outhärdliga och väldigt jobbiga att ta in. Så en del tårar har det faktiskt blivit också längs vägen.

Amina Ouahid och Ace Mahbah gestaltar två karaktärer var på teckenspråk. Vivan Cardinal är röstskådespelare, hon översätter allt de formulerar med teckenspråk till talad svenska. Dessutom gestaltar hon en massa andra karaktärer i pjäsen.

Kan man förstå pjäsen även om man inte behärskar teckenspråk?

– Absolut! Dels så översätter jag allt som kommuniceras med teckenspråk till talad svenska men föreställningen är dessutom väldigt visuell. Jag tycker verkligen att alla som har möjlighet ska komma och ta del av dessa viktiga historier som faktiskt aldrig tidigare berättats och framförallt inte skildrats på det här sättet, säger Vivan Cardinal.

En föreställning blir det i Uppsala på onsdagskvällen, sedan drar uppsättningen vidare till Trondheim och Oslo i Norge.

Susanne Sigroth-Lambe

Fakta

Tyst Teater

Riksteaterns Tyst Teater är en föregångare i att producera scenkonst på svenskt teckenspråk.

Gruppen startades av en ett gäng studenter vid Västanviks folkhögskola 1970.

Ända från starten har den jobbat med både scenkonst, seminarier och möten.

1993 startades den första teckenspråkiga utbildningen på dåvarande Teaterhögskolan i Stockholm. Numera har utbildningen elever från hela Norden.

Tyst Teaters vision är att skapa den bästa scenkonsten på svenskt teckenspråk, med och av döva och teckenspråkiga konstnärer och kulturarbetare.

Sedan 1977 är Tyst Teater en del av Riksteatern.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!