1 Är det inte lite otäckt att våga sig på just ärkepjäsen ”Fröken Julie”, August Strindbergs mest spelade verk?
- Jo, lite. Det är en utmaning, inte minst för att det är ett kammarspel i grunden, som vi lyfter ut i det fria. Men ingen fara, det har känts bra så här långt och jag litar på min ensemble, Tina Råborg i titelrollen, Mattias Silvell som Jean och Suzanna Dilber som Kristin.
2 Fast många har säkert sett just ”Fröken Julie” tidigare, kanske flera gånger. Rädd för jämförelser?
¬ Nej, det gäller att frigöra sig från det man sett och göra sin egen tolkning. Det blir ju inte lika subtilt när man gör en utomhusföreställning. Sedan gäller det bara att hoppas at vädret håller i sig.
3 I vanliga fall så står du ju på scenen själv. Var det en stor omställning att i stället sköta regin?
¬ Det tycker jag inte. Jag har ju regisserat en del tidigare och blir mer och mer intresserad av det.
4 Påverkar regisserandet hur du fungerar som skådespelare i andra sammanhang?
¬ Nej, mest att man tar till sig mer hur andra arbetar. Det är ju heller inte så att jag blivit varken lättare eller svårare att regissera för att jag själv håller på med det. Jag har ju hunnit på en del regisserande nu också.
5 Vad händer framöver för din del?
¬ Jag har kontrakt med Uppsala Stadsstater nästa år också. Jag ska både regissera och spela själv. Först ska jag regissera Aksel Morisse i en monolog med bas i Hjalmar Söderbergs ”Doktor Glas”. Ett spännande projekt blir också Birgitta Egerbladhs dansföreställning.
I vår ska jag också vara med i Pavel Kohouts ”Krig på fjärde våningen” och sätta upp ”La Paloma” i Jönköping.