"Jag Àr mer i takt med de nya lÄtarna"

Klassisk popmusik som emellan Ät Àr skamlöst vemodig. SÄ beskriver Rebecka Törnqvist sjÀlv sin senaste skiva The cherry blossom and the skyline rising from the street. I kvÀll ÄtervÀnder hon till Uppsala och Katalin för en spelning.

Foto: Pontus Lundahl

Kultur och Nöje2008-11-11 10:00
Det var pÄ Katalin, i de gamla lokalerna pÄ SvartbÀcksgatan 19, som hon en gÄng gjorde sin första riktiga spelning. Och Katalin Àr fortfarande en av Rebecka Törnqvists favoritscener.
- Det Àr ett slags praktexempel pÄ hur en bra musikrestaurang ser ut. Katalins intresse för musik och respekt för vad som krÀvs gör det enkelt och roligt att spela dÀr.

Med sig dit i kvÀll tar hon Mathias Blomdahl pÄ gitarr, Peter Forss pÄ bas, Niklas Gabrielsson pÄ trummor och kanske Àven nÄgon gÀstmusiker. Det blir bÄde lÄtar frÄn de tvÄ senaste skivorna och en hel del Àldre material.
- Jag Àr mer i takt med de nya lÄtarna, i alla fall rent musikaliskt. Men en av de vettiga sakerna med att turnera Àr att man fÄr gÄ tillbaka till lÄtar man inte har spelat pÄ mÄnga Är. Ibland förÀndras synen pÄ det man sjÀlv har gjort, sÀger hon.
Rebecka Törnqvist upplever att hennes musik har utvecklats i en tydlig riktning under de Är som har gÄtt sedan hennes första album, A night like this, slÀpptes 1993.
- Men jag Àr inte sÀker pÄ om utvecklingen gÄr att beskriva med genrebeteckningar med pilar emellan. Man gÄr tillbaka till en viss period av sitt liv och gör lÄtar utifrÄn den, samtidigt som man pÄverkas av nuet musikaliskt.

Det skapande arbetet handlar om att försöka bli sÄ sanningsenlig mot sig sjÀlv som möjligt, tycker Rebecka Törnqvist. BÄde nÀr hon söker i sig sjÀlv efter de erfarenheter som hon sedan uttrycker i lÄtarna och i valet mellan olika musikaliska influenser utifrÄn.
- Arbetet pÄgÄr hela tiden, men skivor blir det bara om det finns ett visst antal lÄtar som hör ihop. Inte för att de Àr lika men för att de hör till samma tid i ens liv och uttrycker nÄgon typ av utveckling.
Tjugo lÄtar var pÄtÀnkta till skivan som fick namnet The cherry blossom and the skyline rising from the street.
- Sedan tog vi bort tio av dem och lade till en, sÀger Rebecka Törnqvist.

NÄgra mÄnader efter skivinspelningen befinner hon sig i ett omstartslÀge och vet inte om det kommer att bli nÄgot mer album.
- Efter nÀstan varje skiva jag har gjort har jag tÀnkt att det hÀr var nog den sista. Jag tror att det Àr viktigt att ha en period nÀr man stannar upp och funderar i stÀllet för att bara gÄ pÄ som pÄ rÀls. Om man inte kÀnner att man har nÄgot att sÀga ska man inte fortsÀtta.
Hittills har det alltid varit nÄgot som sÄ smÄningom har vÀckt hennes intresse igen, en idé hon har velat gÄ in i studion och testa. Nu har hon redan ett par andra projekt pÄ gÄng, men Àn sÄ lÀnge Àr de hemliga.
- Det ena vet jag inte om det blir av och det andra vet jag inte nÀr det blir av. Det Àr alltid bra rent inspirationsmÀssigt att ha flera saker pÄ gÄng, vÀxelbruk Àr bra för hjÀrnan.
FAKTA Rebecka Törnqvist
Ålder: 44 Ă„r.
Bor: Med familjen i ett hus pÄ den sörmlÀndska landsbygden.
Bakgrund: Född i Uppsala. Flyttade till Stockholm och studerade pÄ Kungliga Musikhögskolan. Hoppade av utbildningen och spelade in första albumet, A night like this.
Skivor: A night like this (1993), Good thing (1995), The Stockholm Kaza sessions (med Per Texas Johansson, 1995), Tremble my heart (1998), Gloria (med bandet Gloria, 1999), Vad jag vill (2001), People like you and me (med Gloria, 2003), Travel like in songs (2004), Fire in the hole (med Sara Isaksson, 2006), Melting into orange (2006).
Aktuell: Med spelning pÄ Katalin i kvÀll, onsdag. Albumet The cherry blossom and the skyline rising from the street slÀpptes i slutet av september och fick tre kajor av UNT:s recensent.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!