Kalle Blomqvist en Hitchcock för barn

Barbro Gustafsson Rosenqvist fortsätter sin spaning efter förlagor till Astrid Lindgrens sagovärld - denna gång hos skräckmästaren Alfred Hitchcock.

Alfred Hitchcock, en inspiration för Kalle Blomqvist?

Alfred Hitchcock, en inspiration för Kalle Blomqvist?

Foto: Scanpix

Kultur och Nöje2008-06-25 00:01
I filmens värld döljs en förlaga till första boken om Mästerdetektiven Blomkvist (1946). Man kan gå så långt som att påstå att detta Astrid Lindgrens försök i genren är en version för unga läsare av Hitchcocks genombrottsfilm och favorit, manus Thornton Wilder, svensk titel Skuggan av ett tvivel, Sverigepremiär augusti 1944 på biografen Riviera i Stockholm.
Till den sömniga kaliforniska staden Santa Rosa anländer tåget en sommardag. Tåg betyder kontakt med stora världen, spänning, hos Hitchcock något ödesmättat. Denna gång medför tåget en särskild överraskning. I staden bor en ung flicka med smeknamnet Charlie, och hon välkomnar en krydda på det lugna livet i föräldrahemmet. Överraskningen är stilige morbror Charlie, Charlie den yngres mammas älskade lillebror - man har inte på länge hört av honom men tar emot honom med öppna armar. Mellan de båda Charlie har det alltid funnits särskild gemenskap.

I Lillköping råder sommarlov och värme. Eva-Lotta, tretton år, slår dank tillsammans med kavaljererna Kalle och Anders. Så hörs en gäll vissling. Tåget, påminnelsen om en värld utanför Verona, om ett stundande vuxenlivs äventyr. Även hos Astrid Lindgren medför tåget en besökare, farbror Einar från huvudstaden, kusin till Eva-Lottas mamma. Författaren  undviker hitchcockska övertoner - hon skriver för unga läsare. Släktskapet är mindre nära, likaså vänskapen. När morbror Charlie oväntat dyker upp och stannar en längre tid, blir reaktionen enbart glädje. Farbror Einar, som man inte träffat på mer än tio år, väcker som gäst mer blandade känslor. Hövligt men ingalunda entusiastiskt erbjuder mamma honom husrum. Och när även farbror Einars vistelse drar ut på tiden, känner såväl Eva-Lotta som pappa endast pliktskyldig gästfrihet. Den allt starkare förnimmelsen att det är något mystiskt med de båda besökande släktingarna övergår i det lindgrenska fallet inte i ångestfylld sorg.

Charlie junior blir föremål för en ny manlig bekantskaps intresse. Känslomässigt, men också yrkesmässigt, skall det visa sig. Mannen är detektiv, och morbror Charlie tillhör de misstänkta för en rad mord på rika änkor, troligen förövade av en gigolo. Naturligtvis värjer sig Charlieför blotta tanken.
Även Eva-Lotta uppvaktas av en detektiv, om än blott trettonårig - Kalle Blomkvist, som stundom benämns mästerdetektiv. En ny persons närvaro i grannvillan är skäl nog för Kalle att hålla vederbörande under noggrann uppsikt. För första gången, den ena märkliga omständigheten läggs till den andra. När källaren till Lillköpings stolthet slottsruinen befinns låst, tar farbror Einar till barnens förvåning fram en dyrk. Varför klättrar han en natt ut via brandstegen, hämtar en spade i redskapsskjulet och smyger i väg? Varför sover han med revolver under huvudkudden? Och vid slottskällaren finner Kalle en skimrande pärla.
I Santa Rosa är det också ett smycke, inte en ensam pärla utan en dyrbar ring, som orsakar huvudbry och blir en avgörande ledtråd.
Ringen är en gåva till den nu fundersamma Charlie från morbror, mer solvent än man trott. Men i ringen finns två främmande initialer ingraverade. Den skugga av tvivel som Charlie börjat hysa tycks kunna övergå i fruktansvärd visshet. Hon rusar till biblioteket, bultar sig in hos prudentliga biblioteksfröken och letar desperat i tidningsläggen. En av de mördade änkorna visar sig ha samma initialer.
Även i Lillköping blir en dagstidning avgörande. Farbror Einar skickar Kalle att köpa en rikstidning. Febrilt bläddrar han sig fram till en viss sida, viker tidningen, läser snabbt och slänger den så ifrån sig. Och Kalle vore inte mästerdetektiv om han inte nappade den åt sig. Han ögnar förbi rubriker som "Arg ko vållar panik" men läser desto mer noggrant notisen om "Stor juvelstöld", förövad i Stockholm. Mord blir kupp.

Först i nästa bok, Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt, skulle Astrid Lindgren våga det ovanliga greppet att bygga en ungdomsdeckare kring ett överlagt mord. Liksom Charlie (på svenska Kalle!) har unge detektiv Blomkvist fått alla pusselbitar på plats. Han kan överse med att Anders pekar på rubriken om den arga kon och undrar om inte farbror Einar kan tänkas skyldig där också.
Så upplösningen. Ombord på ett tåg (var annars?) bekänner den flyende, psykopatiske morbror Charlie för sin namne sitt hat mot stormrika, nöjeslystna änkor, samhällets parasiter. Medan valsen ur Franz
Lehárs operett Glada änkan spelas, alltmer skärande. Kan någon lyssna till de tonerna utan att återuppleva Hitchcocks grymma scen med dess inblick i en vilsegången människas psyke? Morbror försöker knuffa av Charlie men faller vid brottningen själv. Även farbror Einar visar sig kapabel till att offra sitt kött och blod för sin säkerhet. I slottsruinens källare överraskas treklövern av honom och hans båda kumpaner, och blir inlåst i valvet. Farbror Einar lovar hånleende att skriva och berätta var barnen finns - om han bara kommer ihåg det? Flykten blir inte en tågresa men en vådlig biljakt. Och boken, denna miniatyrhitchcock, slutar som ungdomsdeckare för sed hava.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!