Konsert med hemvĂ€ndaren Örjan Sandred

Kompositören Örjan Sandred vĂ€nder hem till Uppsala för att ge en konsert med ett uruppförande pĂ„ Konsert och Kongress.

Örjan Sandred

Örjan Sandred

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Kultur och Nöje2017-03-09 10:00

Musik ur högklassiga högtalare, skapad med hjĂ€lp av högteknologiska datorer, möter i Örjan Sandreds kompositioner akustisk musik.

– Jag vill ge publiken ett starkt kĂ€nslomĂ€ssigt intryck, sĂ€ger han. Jag hoppas verkligen att man ska bli nyfiken pĂ„ vad jag hĂ„ller pĂ„ med.

I morgon kliver Örjan Sandred och en grupp musiker upp pĂ„ scenen för att framföra fem verk som bĂ€r hans signatur, dĂ€ribland ett nyskrivet.

– Publiken kommer att upptĂ€cka en ljudvĂ€rld som de aldrig kan Ă„terskapa i sina egna hem.

Musik, menar Örjan Sandred, skiljer sig frĂ„n andra konstnĂ€rliga uttryck eftersom den Ă€r abstrakt.

– Musiken finns bara under den stund som hjĂ€rnan kan uppfatta den, sĂ€ger han. Att skapa musik Ă€r nĂ€stan som att skulptera tid.

Örjan Sandred, som till vardags undervisar i komposition vid universitet Manitoba i Kanada, Ă€r hemma i Uppsala för att ge en konsert som bland annat innehĂ„ller uruppförandet av hans tonsĂ€ttning av Gustaf Frödings dikt "En Ghasel". Dikten har tonsatts mĂ„nga gĂ„nger förut, men aldrig tidigare pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet.

– Jag visste att jag ville jobba med en svensk text, men det var ingen sjĂ€lvklarhet att jag skulle vĂ€lja just den hĂ€r dikten eller ens en dikt av Fröding, sĂ€ger han. SmĂ„ningom hittade jag en engelsk översĂ€ttning som jag började arbeta med. Nu kĂ€nner jag den engelska texten bĂ€ttre Ă€n den svenska.

TonsÀttningen Àr ett bestÀllningsverk, specialskrivet för den kanadensiska sopranen Sarah Jo Kirsch, som medverkar pÄ fredagens konsert.

– Jag har lĂ€nge velat skriva nĂ„got för hennes röst.

Förutom "En Ghasel" innehĂ„ller konserten ocksĂ„ tidigare kompositioner. Örjan Sandred har sjĂ€lv fĂ„tt vĂ€lja musiker och bestĂ€mma konsertprogrammet.

– Vi har försökt fĂ„ till den hĂ€r konserten i nĂ„gra Ă„r nu, sĂ€ger han. Sakta men sĂ€kert har vi med lite hjĂ€lp nĂ„tt fram till vĂ„rt mĂ„l.

För Gustaf Fröding, som under nĂ„gra Ă„r studerade i Uppsala, var naturen en stĂ€ndig inspirationskĂ€lla. Samma sak Ă€r det för Örjan Sandred.

– Men det gĂ€ller kanske först och frĂ€mst stĂ€mningar som finns i naturen, till exempel stĂ€mningen strax innan en isdimma slĂ€pper, inte naturen som sĂ„dan.

"Jag stÄr och ser pÄ vÀrlden genom gallret", sÄ inleds Gustaf Frödings "En Ghasel". Dikten publicerades för första gÄngen i hans debutbok "Dragspel och Dragharmonika", som kom ut 1891. Hur den lÄter översÀtt till engelska, och till musik, fÄr man höra i morgon.

Örjan Sandred

TonsÀttare och professor i komposition. Föddes i Uppsala 1964, dÀr han ocksÄ fick sin första musikaliska skolning. Studerade sedan vid Musikhögskolan i Stockholm, dÀr han senare ocksÄ undervisade. Sedan flera Är tillbaka bor han i staden Winnipeg, Kanada, dÀr han undervisar vid universitet Manitoba. Hans verk har framförts pÄ flera konserthus runtomkring i vÀrlden.

Konserten "Ett tonsÀttarportrÀtt" Àger rum i morgon pÄ Uppsala Konsert och Kongress, klockan 19.00.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!