Körer går samman om Händels Messias

För tredje året i rad gör körerna Vokalensemblen Uppslaget och Vindhemskören gemensam sak med en konsert i Uppsala domkyrka. I år står Händels Messias på programmet.

De första repetitionerna började redan i somras. - Egentligen är det befängt att öva så mycket för ett enda tillfälle, säger dirigenten Peter Melin.

De första repetitionerna började redan i somras. - Egentligen är det befängt att öva så mycket för ett enda tillfälle, säger dirigenten Peter Melin.

Foto: Patrik Lundin

Kultur och Nöje2008-01-18 00:01
- Händel är lite av barockens popmusiker. Det svänger och man blir glad av att sjunga och lyssna på den, säger Peter Melin, som är dirigent för båda körerna.
Det var tre år sedan Vokalensemblen Uppslaget och Vindhemskören sjöng ihop i Uppsala domkyrka för första gången. Då framfördes de tre sista delarna i Bachs Juloratorium. För Peter Melin kändes det naturligt att sammanföra de två körerna som han är dirigent för.
- Eftersom Domkyrkan är så stor krävs det många röster och instrument för att fylla den, säger han.
Och många blir det. Cirka 100 korister, 25 musiker från stråkensemblen Camerata Upsaliae och de fyra solisterna Anna Eklund Tarantino, Karolina Blixt, Pierre Gylbert och Anton Eriksson.

Hur skiljer sig Domkyrkan mot andra konsertlokaler?
- Eftersom det är en enorm efterklang så måste man tänka på att sjunga i lägre tempo, säger Peter Melin.
Vid repetitionerna i Vindhemskyrkan i Uppsala är efterklangen i det närmaste obefintlig, men de drygt 100 stämmorna ger ändå ett mäktigt intryck när UNT kommer på besök.
De guldglänsande ljuskronorna i taket ger ett gulaktigt sken, som blir en skarp kontrast till det kompakta mörkret utanför fönstren. Satser tas om med rättande och uppmuntrande instruktioner som "Ni var mycket frimodigare nu än i torsdags" från Peter Melin.
- När man sjunger i Domkyrkan känns det nästan som att man står där ensam, säger Gunilla Lenhammar i fikapausen. Man hör nästan bara sig själv.

Hon berättar också att en av de stora svårigheterna med Messias är att stämmorna hela tiden avbryter varandra och tror att Händel kanske hade en tanke med det. Att det skulle spegla texterna ur gamla testamentet som verket baseras på, där man inte visste när Messias skulle komma.
För Vindhemskören började repetitionerna redan i somras, under en övningsvecka på Vadstena folkhögskola, där man övade sex till sju timmar om dagen. Sedan har de två körerna repeterat en gång i veckan under hösten och vintern. Förhoppningen är att det ska komma mellan 500 och 600 besökare till konserten.
- Det är väldigt kallt att sjunga i Domkyrkan, säger Birgitta Bäckman som sjunger i Vindhemskören. Man måste ha skidställ på sig, men det får man stå ut med, för det är väldigt roligt och högtidligt. Dessutom blir det ju otroligt vacker musik också.

FOTNOT: Händels Messias framförs söndag 20 januari i Uppsala domkyrka.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!