Kortfilmsfestivalen invigd

Det var en festival i medvind som invigdes på måndagskvällen. De fyra största bidragsgivarna har ökat sina anslag till Uppsala Internationella Kortfilmfestival. Nästa år kommer den att lyftas ytterligare när ett nytt filmpris till Ingmar Bergmans minne delas ut.

Kultur och Nöje2009-10-19 21:47
Festivalchefen Niclas Gillbergs alla tack till samarbetspartners blev extra varma den här gången. Alla fyra största bidragsgivarna, kulturnämnden, Svenska Filminstitutet, Kultur i länet och EU:s medieinstitut har höjt sina anslag inför årets festival.
- Vi inviger en festival i medvind, konstaterade han.
Kulturnämndens ordförande Jan-Erik Wikström var annars den som kom med kvällens stora nyhet när han avslöjade att mästerregissören Ingmar Bergmans minne fortsättningsvis kommer att hedras genom ett nyinstiftat filmpris. Priset på 50 000 kronor ska gå till en ung filmare som "i Ingmar Bergmans anda spränger filmkonstens gränser".
- Vi blev inte kulturhuvudstad, men vi är en kulturhuvudstad ändå, sade han också.
Och framhöll det rika utbudet av internationella festivaler så här års. Som även inkluderar Gitarrfestivalen förra veckan och Sacred Music Festival nästa vecka.

Svenska Filminstitutets kortfilmskonsulent Andra Lasmanis fick klippa invigningsbandet bestående av en bit film och berättade att Uppsalas kaféer är orsaken till att hon blev filmintresserad. När hon som ung flyttade till Uppsala så fikade alla klasskompisar hela tiden. Hon tyckte inte om att fika så hon började gå på bio och blev "hooked on Fyrisbiografen" i stället.
- Bli glada, bli arga, bli provocerade, bli berörda, uppmanade hon.

Flera av uppmaningarna slog in redan när invigningen övergick i ett urval filmer från årets program. Everything is ok, om gatubarn i Kirgizistan, grep tag. Den absurda mordhistorien The bloody olive lockade till skratt. I huv'et på en mamma, där tittaren möter en mammas inre monolog och yttre dialog på gågatan i centrala Uppsala, gjorde både och.
Andra Lasmanis invigningsord om att kortfilm inte alls bör ses som bara något regissörer testar med innan de gör lång film, känns aktuell.
- För att det ska bli bra i det korta formatet måste vara säker på vad man gör. Den är kort, men riktigt stor och betydelsefull, sade hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!