Kvinnan tar betalt för sin kärlek

Kvinnan är en lat drönare som driver ut mannen i krig. Hon vill gifta sig men inte skaffa barn. Men hennes största fel är att hon tar betalt för sin kärlek.

Strindberg klippte bort Harriet Bosses ansikte för att driva bort henne ur sina tankar. Bilden togs 1901 under deras extremt korta smekmånad i danska Hornbaeck.

Strindberg klippte bort Harriet Bosses ansikte för att driva bort henne ur sina tankar. Bilden togs 1901 under deras extremt korta smekmånad i danska Hornbaeck.

Foto: Kungliga biblioteket

Kultur och Nöje2012-07-17 10:00

Så skriver Strindberg 1886.

Förordet till novellsamlingen Giftas II är tillkommet i högt uppdrivet raseri, och av inledningen att döma djup sexuell frustration.

"Att ta betalt för sin gunst är kvinnans uppfinning. I prostitution tar hon betalt per gång, i äktenskapet per ackord. Det är samma sak. Genom att göra låtsat motstånd har hon uppdrivit mannens passion till vansinne, som yttrat sig i kvinnodyrkan och erotisk poesi, varigenom mannen ända till våra dagar levat i ett saligt självbedrägeri rörande sin förnedring och kvinnans verkliga väsen..."

Den brittiska regissören Katie Mitchell ser Strindbergs osande kvinnohat som en direkt konsekvens av hans livs tragedi, skilsmässan från Siri von Essen och de tre barnen.
- Han flyttade över den till väldigt aggressiva tankar mot kvinnor, en aggressivitet som senare mildrades och ändrades, så som det kan bli i livet.

Den svenska författaren och filmaren Lena Einhorn lyfter i stället fram en mer djupgående psykologisk förklaring. Hon menar att Strindberg lider av det klassiska madonna-hora-komplexet. De starka och självständiga kvinnor som han idealiserar och älskar måste han också verbalt förgöra.
- Han idoliserar Siri, han avgudar Harriet Bosse, men sedan har han ett behov av att återupprätta sig själv. Han är en pendlare som inte kan hitta någon balans mellan sitt behov av underkastelse och sitt behov av att förgöra.

Den rättsliga processen efter "Giftas I" hade dessutom gjort Strindberg psykiskt skör framhåller Lena Einhorn. Strindberg hade anklagats för hädelse men blivit frikänd. Ändå accentuerades hans kvinnohat, åtminstone för en tid.

En sorglig följd av Strindbergs beryktade kvinnohat är att det smittat värderingen av hans verk, framhåller regissören Katie Mitchell.
- Det är en väldigt grym titel på en så sofistikerad konstnär.

Hennes amerikanske kollega, regissören Robert Wilson, känd för sin epokgörande uppsättning av "Ett drömspel", håller med. Wilson kan tala i evigheter om det geniala med Strindbergs nydanande dramatik men är helt ointresserad av hans misogyni.
- Kanske är jag bara en naiv grabb från Texas som inte vet vad ni håller på med i Sverige.

Lästips

I förordet till novellsamlingen Giftas gör Strindberg en lång analys av "fruntimmersförfattaren" Ibsens på den tiden kontroversiella pjäs Ett dockhem. En av novellerna är också en satir på pjäsen.
Strindberg ogillade djupt att Ibsen lät Nora fly från sina modersplikter, inte heller Siri von Essen tyckte om att Nora lämnade hem och barn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!