Kvinnliga dramatiker får upprättelse
Agrell, Stéenhoff och Leffler - vid sidan av Strindberg och Ibsen. Det pågår en kollektiv rörelse på landets teatrar.Kvinnliga stjärndramatiker från slutet av 1800-talet får en renässans i vår med förhoppningen om att de, till slut, ska få den plats på scen de förtjänar.- Vi vill göra om historieskrivningen kan man säga, säger skådespelaren Ann Petrén.
Under hösten har Ann Petrén och Gunilla Röör tillsammans med övriga engagerade försökt att på allvar sätta sig in i den tid och de villkor de kvinnliga dramatikerna var del av i slutet av 1800-talet.
Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix
De är inte ute efter något modest, säsongsbetonat experiment. Här är det kanon som ska ändras. Under hösten har ensemblen gått på djupet bland annat genom fullsatta litterära salonger och andra efterforskningar inför publik, lika populära. Drömmen vore att två Leffler och en Benedictsson per säsong kunde bli lika självklart som tre Strindberg och två Ibsen. Eller i all fall någonting ditåt.
- Strindberg har ju skrivit om många kvinnor och det är ju bra. Men det är ju hans perspektiv och hans blick och det är alltid kvinnan som förlorar. Sväljer man för många sådana beten tror man till slut att det inte finns någon annan historia att berätta. Man blir tondöv och blind, säger Gunilla Röör som gick hela Scenskolan utan att få spela en enda kvinnlig dramatiker.
- Man reflekterade inte ens över det. Jag och Lena Endre drog igång ett seminarium för att få dramatik skriven av kvinnor.
Ändå väntade en guldgruva alldeles i närheten. Djupt ner i Kungliga bibliotekets källare låg exempelvis Alfhild Agrells, Anne Charlotte Lefflers, Victoria Benedictssons och Frida Stéenhoffs röster och väntade. Gunilla Röör och Ann Petrén tackar forskare och akademiker för att dessa kvinnliga dramatikers pjäser nu äntligen nått scenkanten igen.
- Jag tror det tar ungefär tjugo år innan forskningen når praktikerna. På 80-talet kom kvinnornas litteraturhistoria, sedan har det kommit litteraturvetare och teatervetare som talat och skrivit om det här. Så småningom kom det till oss, säger Ann Petrén.
Många har dragit åt samma håll. Birgitta Englin och Riksteatern driver ett flerårigt projekt, Spets, och skickar tillsammans med Östgötateatern ut fyra produktioner på turné i vår. Nationella dramaturgiatet har gjort pjäserna tillgängliga via sin webplats. En hel kartong har burits till Dramatiska institutets bibliotek.
- De hade bara en pjäs innan, och det är ändå en skola, säger regissören Kajsa Isaksson.
Ann Petrén började gå igenom dem för ett par år sedan när de fortfarande bara fanns att tillgå på Kungliga biblioteket. Hon hade läst en c-uppsats av litteratur- och genusvetaren Åsa Sarachu och blev förlägen över sin okunskap.
- Jag kände bara till Victoria Benedictsson och Anne Charlotte Leffler, och där tror jag att jag är rätt representativ. Jag kände mig lurad och generad.
- Jag började med Lejonets unge av Frida Stéenhoff och sedan var jag tvungen att gå ut från biblioteket och ringa: Det här är jättebra.
Men varför hade då dessa pjäser, nästan samtliga sammanlänkade med 1880-talets diskussion om den borgerliga kvinnans roll och frigörelse, den modärna kvinnan, som Stockholms stadsteater också kallar sitt projekt, fallit i glömska? De kvinnliga dramatikerna ansågs efter några år daterade. Diskussionen om kvinnans ställning och äktenskapet som institution levde i stället vidare genom Strindberg och Ibsen.
- Det finns inte en förklaring, det finns flera, säger Ann Petrén som också kunnat konstatera att en dramatikers begåvning eller pjäsernas kvalitet inte varit någon garant för överlevnad, inte ens för urpremiär.
- I stället för att känna det som att vi dammar av någon gammal dramatiker vill vi öppna upp ett nytt rum. Man ska inte känna att vi vänder oss bakåt av någon slags välvillighet.
Medan Riksteaterns projekt drivs av ledningen kommer initiativet på Stockholms stadsteater från skådespelare och regissörer. Just Stéenhoff står också för den första av två premiärer i vår. Den smala vägen är till och med en urpremiär och handlar om en kvinnas uppvaknande, men också om en modern man.
Thriller, fars och gravallvar om vartannat, enligt Gunilla Röör som tillsammans med ensemblen just nu provar och utforskar. Att pjäsen får urpremiär nu, först hundra år efter att den skrevs, beror hur som helst inte på dålig kvalitet.
- Jag kan tänka mig att den var för vass när den kom.
Kvinnliga 1800-talsdramatiker i vår
Spets kallar Riksteatern och Östgötateatern sitt gemensamma projekt. I vår turnerar två helaftonsföreställningar med fyra pjäser landet runt:
Alfild Agrells Räddad, om vägen ur ett stendött äketenskap, här i regi av Jenny Andreasson.
Anne Charlotte Lefflers Familjelycka, en komedi om en familj som bara är lycklig på ytan, i regi av Gustav Deinoff.
Drottning på kryckor handlar om de två dramatikerna Victoria Benedictsson och Frida Stéenhoff och deras liv.
En gammal koffert med texter av finländska Maria Jotuni respektive danska Helea Nyblom.
Stockholms stadsteaters Moderna kvinnor resulterar i två föreställningar i vår:
Frida Stéenhoffs Den smala vägen i regi av Kajsa Isaksson, premiär 22 februari.
Skådespelerskan av Anne Charlotte Leffler, i regi av Sara Giese, premiär 26 april.
Varför lades de kvinnliga dramatikerna i malpåse?
Något entydigt svar finns inte. Men med Verner von Heidenstam hamnade realismen i bakvattnet. Ett nytt intresse föddes för det storsvenska och traditionella som August Strindberg, till skilland från de kvinnliga författarna, ansågs kunna förvalta. Ibsens stora genomslag gjorde också att han, bland annat genom Ett dockhem, kom att ta över de frågor dessa dramatiker diskuterat i sina verk.
Spets kallar Riksteatern och Östgötateatern sitt gemensamma projekt. I vår turnerar två helaftonsföreställningar med fyra pjäser landet runt:
Alfild Agrells Räddad, om vägen ur ett stendött äketenskap, här i regi av Jenny Andreasson.
Anne Charlotte Lefflers Familjelycka, en komedi om en familj som bara är lycklig på ytan, i regi av Gustav Deinoff.
Drottning på kryckor handlar om de två dramatikerna Victoria Benedictsson och Frida Stéenhoff och deras liv.
En gammal koffert med texter av finländska Maria Jotuni respektive danska Helea Nyblom.
Stockholms stadsteaters Moderna kvinnor resulterar i två föreställningar i vår:
Frida Stéenhoffs Den smala vägen i regi av Kajsa Isaksson, premiär 22 februari.
Skådespelerskan av Anne Charlotte Leffler, i regi av Sara Giese, premiär 26 april.
Varför lades de kvinnliga dramatikerna i malpåse?
Något entydigt svar finns inte. Men med Verner von Heidenstam hamnade realismen i bakvattnet. Ett nytt intresse föddes för det storsvenska och traditionella som August Strindberg, till skilland från de kvinnliga författarna, ansågs kunna förvalta. Ibsens stora genomslag gjorde också att han, bland annat genom Ett dockhem, kom att ta över de frågor dessa dramatiker diskuterat i sina verk.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!