I mÄnga Är har bristen pÄ kvinnlig representation pÄ och bakom teaterscenen diskuterats. Men vÄren 2015 har de kvinnliga dramatikerna och regissörerna tagit ett stort kliv framÄt; av över 90 premiÀrer Àr mer Àn hÀlften skrivna och/eller regisserade av kvinnor.
- Det Àr glÀdjande och lite förvÄnande, mÄste jag sÀga. Det ska bli intressant att se om det Àr en tillfÀllighet eller en bestÄende förÀndring över tid, sÀger Carolina FrÀnde, regissör och konstnÀrlig ledare för Kulturhuset Stadsteaterns scen i SkÀrholmen i södra Stockholm.
I pjĂ€sen "Kr-oks-tĂ€-v-el", som Ă€r gjord i samarbete med Ărebro lĂ€nsteater, placerar hon smĂ„flickorna och deras ilska i centrum.
I dramat, riktat till en publik frÄn fem Är och uppÄt, bryter flickorna mot normen: de kastar saker, slÄr i dörrar, skriker och vrÄlar, Àr omöjliga att ha att göra med. Idén uppstod delvis ur Carolina FrÀndes egna observationer av olika barngrupper i teaterfoajén.
- Det finns regler som gÀller för alla barn, men sedan finns det regler som gÀller i olika grad för flickor och för pojkar, berÀttar hon.
PÄ Uppsala stadsteater möter publiken i stÀllet en grupp nÄgot Àldre flickebarn. Med förestÀllningen "Kvinnor över 40, vad ska man med dem till?" levererar Malin Lagerlöf och Eva Dahlman en rejÀl smocka Ät alla kvinnoföraktare och klimakteriekÀrringsfnissare.
Av tio premiÀrer pÄ Dramaten i vÄr regisseras sju av kvinnor. (TT)