Prick på sekunden den tid vi avtalat ringer telefonen.
– Jo, det är nog så jag är, ordentlig och punktlig, säger Lena Philipsson med ett skratt.
Hon är lättpratad och småländskan är numera lite nedtonad. Responsen på hennes nya show överraskade till och med henne själv.
– Jag tar inget för givet, men det kändes på de första provspelningarna att det satt fint. Och så har det fortsatt. Jag har det ju oförskämt bra som kan fortsätta så här som artist.
Hon har precis passerat halvseklet i ålder och har redan för flera år sedan haft sin show som firade 30 år som artist. Och hon fortsätter att utvecklas. I höstas kom albumet med samma namn som showen, ”Jag är ingen älskling”, hennes tolfte studioalbum. Där hade hon för första gången skrivit allt material, text och musik, själv. Hon var också förvånansvärt personlig.
– Det var lite spännande att lämna ut sig själv lite mer, att för första gången ge en kommentar själv till mitt liv.
Hon har ju hängts ut en del i skvallermedia med uppbrott och skilsmässor genom åren så det var säkert skönt. Det verkar inte som att hon blivit bitter av det hela heller utan snarare mer kreativ. Nu för tiden kanske hon inte syr sina egna kläder (jag glömde faktiskt att fråga just det), men däremot har hon skrivit hela manuset till showen.
– Mitt krav när jag satte igång var att det skulle vara värme och ”jävligt svängigt”.
Att döma av recensionerna verkar hon ha lyckats bra med det. Uppsalapubliken får väl – om man inte redan gjort resan till Cirkus i Stockholm – se själva i höst. Det var länge sedan hon var här annars. Närmaste anknytningen till Uppsala är att hennes son studerar här nu. Men hon undanber sig alla frågor om staden.
– Ingen quiz om Uppsala här tack!
Lena Philipsson har hela tiden nära till humorn. Det har hon ju visat förr också, vem minns inte den möjligen lite fåniga, och i dag nog omöjliga, inslaget när hon sjöng ”Teach me tiger” till Jan Guillou i tv? Fast den ska nog glömmas. Däremot insatsen i föreställningen tillsammans med Orup för några år sedan bjöd på många komiska fullträffar.
– Showen innehåller flera komiska inslag, jag är ju sådan. Men även min allvarliga sida kommer fram. Jag har fått god hjälp av regissören Emma Bucht med textregin.
Framtiden närmast är att spela klart på China, april ut, och sedan ta en rejäl ledighet innan det är dags att ge sig ut på vägarna i höst. Har någon en bra, nyskriven, musikalroll så är det också bara att höra av sig.