Musikern Emil Svanängen är en av tre konstnärliga husockupanter hos Uppsala konsert & kongress. De andra två är Sarah Riedel och Elena Wolay. I mitten på maj är det Emil Svanängens tur att, i samarbete med UKK-producenten Sara Högsten, genomföra sitt första evenemang.
Siktet är inställt på en oförutsägbar och minnesvärd helkväll.
– Jag vill att det ska bli en lång kväll med samma känsla som att gå på en fest där man inte riktigt vet vad som ska hända eller hur kvällen ska sluta. En enstaka konsert är ju ofta ganska kort. Men slår sig ner, lyssnar på musiken och går hem. Det vill jag komma ifrån, säger Emil Svanängen.
Han ser framför sig en "luststyrd" festival som bygger på "preparerad improvisation". Det ska inte tolkas som att det rör sig om ett bräckligt projekt som driver vind för våg. Enligt Emil Svanängen handlar det snarare om ett event där det ska gå att ta till vara "möjligheter som dyker upp längs vägen".
– Det blir många medverkande med ganska kort tid för var och en. Jag har sagt till alla att "ni behöver inte spela länge bara ni gör det bra", säger Emil Svanängen.
Även rummet i sig är viktigt för honom. Han vill inte paketera festivalkvällen utan hänsyn till lokalen, utan snarare utgå från rummets förutsättningar. Troligen blir det framträdanden från två scener i UKK:s restaurangmiljö på markplanet.
– Jag hoppas förstås att det kommer mycket folk och att det blir en kväll som det kommer att pratas om efteråt, att det blir en händelse där de som inte går dit kommer att säga: "jag önskar att jag hade varit där".
Just nu, en och en halv månad före LoneyFest, är långt ifrån allt klart. Och det är precis så som Emil Svanängen vill ha det.
– Tanken är att alla pusselbitar ska falla på plats så sent som möjligt.
Alla som medverkar är artister och musiker som Emil Svanängen själv spelat med eller har en relationen till. Han nämner personliga favoriter som klarinettisten och saxofonisten Per "Texas" Johansson, organisten Merit Hemmingsson och sångerskan Jennie Abrahamsson.
Men det blir förstås många fler musikprofiler, inte minst festivalgeneralens alter ego Loney Dear. 40-åringen slog igenom i början på 2000-talet och har på 15 år skaffat sig en stor skara supportrar både i och utanför Sverige. Bland fansen finns legendaren Peter Gabriel som för några år sedan såg till att kontraktera svensken till sitt skivbolag Real World Records.