Mariza tillbaka med fadons passion
På fredag, står portugisiska fadosångerskan Mariza på scenen igen redo att trollbinda Uppsalapubliken, som hon gjorde vid Konserthusets invigning för ett år sedan. - Jag äger inte fadon. Fadon äger mig, säger hon.
Foto: Fotograf saknas!
När hon sjöng i Uppsala vid invigningen av Konserthuset 2007 möttes hon av dånande applåder och höga rop från en entusiastisk Uppsalapublik, som ville se och höra mer av fadons drottning. Nu får den det.
Marisa dos Reis Nunes, som Mariza egentligen heter, skall den här gången inte sjunga några få nummer utan ge en hel konsert. Besöket i Uppsala ingår i den turné hon just nu genomför i Europa.
Hennes musikgenre, fadon, har ibland kallats den portugisiska bluesen. Fadon är mättad av vemod och längtan, men också av passion.
Många fadotexter är skrivna av framstående portugisiskspråkiga poeter. Särskilt Amália Rodrigues använde texter av poeter som José Carlos Ary dos Santos, Joao Ferreira-Rosa, Teresa Tarouca och Maria da Fé.
Mariza har i flera intervjuer i europeiska tidningar sagt att fado bara kan sjungas på portugisiska och att det rentav kan vara omöjligt att översätta själva lyriken, eftersom fadon inte bara är musik eller lyrik utan känsla.
Googlar man på ordet fado på internet eller läser i lexikon eller böcker i ämnet, får man veta att fado betyder öde och att musikstilen kännetecknas av klagofyllda melodier och texter. Saudade är ett nyckelord för fadon, det betyder ungefär hemlängtan med inslag av nostalgi, sorg - och lycka. Kärleken, lycklig eller olycklig, finns förstås också med i fadons motivkrets.
Fadon är stor inte bara i den portugisisktalande världen. i Finland har Mariza hunnit framträda många gånger under sin nioåriga fadokarriär. Det finska vemodet och kanske den finska tangotraditionen tycks ha banat vägen för fadon.
Traditionellt har fadosångare - både män och kvinnor sjunger fado - varit svartklädda. Mariza har behållit den svarta sjalen, men har också excellerat i färggranna klänningar, ofta skapade av den portugisiske modedesignern Joao Rolo.
Både genom sin scenframtoning och genom att hon blandar in icke-traditionella instrument som piano och närmar sig jazzens utkanter i vissa arrangemang, bidrar Mariza till att modernisera fadon.
Mariza, Uppsala Konsert&Kongress, fredag 10 oktober, kl 19.30.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!