MÄste ses frivilligt
Filmen De ofrivilliga griper tag frÄn första bildrutan och lyckas med sin ovanliga dokumentÀrliknande kollektiva form bÄde oroa och roa tycker Björn G Stenberg som villigt tar till sig bÄda sakerna.
Foto: Fotograf saknas!
Det Àr lÀtt att förstÄ samtidigt som det Àr förvÄnande. De ofrivilliga Àr ovanlig till formen likavÀl som till innehÄllet. Den nÀrmar sig dokumentÀren pÄ mÄnga sÀtt och man kan lura sig sjÀlv till att tro pÄ att det Àr verkligheten man ser. Detta sÀrskilt som det Àr okÀnda skÄdespelare och amatörer i nÀstan alla roller. Som tur Àr kommer Maria Lundqvist in efter ett tag, och hon Àr ju skÄdespelerska. SÄ dÄ sÄ. Eller spelar hon ocksÄ bara sig sjÀlv. . .
Filmen Àr fylld av sÄdana ögonblick dÀr tittaren mÄste bestÀmma sig för vad som Àr "pÄ riktigt". I mycket kan man kÀnna igen sig, vi har alla varit i liknande situationer som personerna i filmen.
Det handlar nÀmligen om grupptryck, om rÀdslan att förlora ansiktet inför gruppen. LikasÄ om allt det som vi förvÀntas göra, Àven om det gÄr ut över andra och inte minst oss sjÀlva. Det kan handla om att stÄ upp pÄ jobbet för vad som Àr rÀtt och bli utfrusen, att göra dumma saker under berusning - gammal som ung -, att lÄta nÄgon annan ta pÄ sig skulden för att det inte ska bli för pinsamt. Det Àr lÀtt leva kvar i gamla mönster frÄn förr, frÄn ungdomen, och tvingas vara den man aldrig var ens dÄ.
Filmen inleds med att tvÄ tonÄrsflickor sminkar sig och gör sexiga poser framför en webbkamera. Det blir obehagligt direkt och vartefter deras berusning tilltar och de ger sig ut pÄ staden vÀntar man bara pÄ en katastrof.
Ruben Ăstlund Ă€r duktig pĂ„ att hitta situationerna som till största delen mest Ă€r vardag (eller fest) men som tas ett steg till. Det gör att hĂ€ndelserna kommer obehagligt nĂ€ra en sjĂ€lv. Det fĂ„r ocksĂ„ tittaren att bli berörd ordentligt och tvingas kĂ€nna och tĂ€nka. Vad skulle jag ha gjort? Kunde jag gjort annorlunda i nĂ„gon specifik situation? Ăr vi sĂ„ lĂ„sta och fega?
Filmen skulle ha varit smĂ„tt outhĂ€rdlig i det lilla om den inte ofta ocksĂ„ roade. De ofrivilliga Ă€r en tragikomisk film med betoning pĂ„ bĂ„da orden. Skrattet fastnar ofta i halsen men det kommer Ă„tminstone dit. En hel del Ă€r ocksĂ„ genuint roligt. Och visst finns det flera likheter med en filmare som Roy Andersson. Men Ăstlund har absolut sitt eget filmsprĂ„k.
Om vi inte kan skratta eller Ätminstone le över de mÀnskliga tillkortakommandena sÄ blir det för tungt. Kanske kan vi trÀna upp vÄrt civilkurage genom att se filmen ocksÄ. De ofrivilliga Àr inte pÄ nÄgot vis en svÄr film att se och ta till sig. Den borde absolut kunna nÄ en bred publik.
Ăstlund visar tydligt vilken bra hand han har med skĂ„despelare som inte Ă€r sĂ„ vana. Det Ă€r imponerande vilka prestationer som finns i den mestadels kollektiva filmen.
De ofrivilliga Àr en film som lever kvar lÀnge i sinnet. den kommer sÀkert att konkurrera ordentligt om Guldbaggen 2008, detta ojÀmna men högst spÀnnande filmÄr.
De ofrivilliga
Regi: Ruben Ăstlund
Filmstaden. Manus: Ruben Ăstlund & Erik Hemmendorff.
Foto: Marius Dybwad Brander.
I rollerna: Maria Lundqvist, Henrik Vikman, Cecilia Milocco, Leif Edlund Johansson, Olle Liljas, Vera Vitali, Linnéa Cart-Lamy, Sara Eriksson, Villmar Björkman, Lola Ewerlund, m fl.
Regi: Ruben Ăstlund
Filmstaden. Manus: Ruben Ăstlund & Erik Hemmendorff.
Foto: Marius Dybwad Brander.
I rollerna: Maria Lundqvist, Henrik Vikman, Cecilia Milocco, Leif Edlund Johansson, Olle Liljas, Vera Vitali, Linnéa Cart-Lamy, Sara Eriksson, Villmar Björkman, Lola Ewerlund, m fl.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!