Med gatlyktorna slÀcks jÀmlikhetstanken

NÀr vi kom hem frÄn semestern i somras var gÄrdens gatlyktor slÀckta. HÀr som pÄ sÄ mÄnga andra gator i Uppsala. Undrar varför de inte blir lagade, var vÄr första tanke.

Ola Larsmo

Ola Larsmo

Foto:

Kultur och Nöje2013-09-08 08:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NĂ€r nyheten om att de faktiskt var avstĂ€ngda som en besparingsĂ„tgĂ€rd vaknade debatten och inte minst ilskan – tills de Ă„ter tĂ€ndes en dag i augusti.

Man kan fundera en del över den dĂ€r ilskan. Egentligen lĂ€t det ju rationellt – sommarnĂ€tterna Ă€r ljusa en bit in augusti, varför slösa energi? Men jag tror att den vrede som vaknade hos rĂ€tt mĂ„nga Uppsalabor har andra och lite djupare orsaker.

***

Ända sedan jag pĂ„ Ă„ttiotalet skrev romanen Engelska parken har jag varit fascinerad av ”staden under staden”. En modern storstad Ă€r en sammansatt maskin med nĂ€stan lika mycket stad under mark som ovan. DĂ€r finns alla de tekniska nĂ€tverk som vi alla Ă€r beroende av – som, Ă€ven om dĂ€r inte finns andra synliga band, knyter samman varje hushĂ„ll i staden. Varmt och kallt vatten. ElnĂ€t. FjĂ€rrvĂ€rme. Ut i varje hus finns de rör och kablar som kopplar oss samman. I en tid dĂ€r sĂ„ mĂ„nga andra en gĂ„ng tydliga uttryck för jĂ€mlikheten mellan samhĂ€llets medborgare monteras ned har sjĂ€lva den tekniska jĂ€mlikheten en stor symbolisk betydelse. Dessa system projekterades och byggdes för att vi alla skulle ha del av dem, som en lĂ€gsta standard. I svenska stĂ€der Ă€r det Ă€nnu inte sĂ„ att telenĂ€tet bara byggdes ut till vissa kvarter. Inte heller elnĂ€t eller vatten.

***

Den dĂ€r jĂ€mlikheten Ă€r ocksĂ„ en samhĂ€llsmotor. NĂ€r jag för nĂ„gra Ă„r sedan intervjuade teknikhistorikern Arne Kaijser förklarade han ”gasspisteoremet” för mig: hur de via skattsedeln bekostade infrastrukturerna varit drivande i sjĂ€lva samhĂ€llsutvecklingen. Ingen byggde ett gasverk förrĂ€n folk hade gasspisar hemma. Och ingen var dum nog att köpa en gasspis förrĂ€n det fanns ett gasverk. DĂ€r stannade utvecklingen – tills staden gick in och bestĂ€llde ett helt system av gaslyktor och ledningar. Plötsligt fanns underlaget bĂ„de för gasverket och fabriken som byggde gasspisar. ”Gasspisteoremet” var en handfast beskrivning av hur jĂ€mlika system driver den ekonomiska utvecklingen framĂ„t.

Det Ă€r det symbolvĂ€rdet man – oavsiktligt – rör vid nĂ€r man slĂ€cker ned vissa lyktor. Visserligen över hela staden. Den hĂ€r gĂ„ngen. Men nĂ€r man börjar spara ned pĂ„ de system dĂ€r jĂ€mlikheten mellan medborgare en gĂ„ng konkret och handfast lades ned i jĂ€rn och koppar utlöser det oro. SmĂ„ningom en ilska som kan uppfattas som överdriven, men som djupast handlar om rĂ€dslan för att somliga av oss ska kopplas loss frĂ„n sjĂ€lva samhĂ€lleligheten. Det Ă€r det symbolvĂ€rdet som rör sig i sjĂ€len pĂ„ mĂ„nga Uppsalabor nĂ€r man blir arg pĂ„ den slĂ€ckta gatlyktan. Och det Ă€r vad Ragnar Thoursie fĂ„ngade i dikt nĂ€r han en gĂ„ng skrev sin berömda ”Sundbybergsprolog”:

”En öppen stad,
ej befÀst, bygger vi gemensamt
- Dess ljus slĂ„r upp mot rymdens ensamhet.”