â Ingen kommer undan i en svensk deckare, mördaren Ă„ker nĂ€stan alltid fast!
Det sÀger Karl Berglund som i dagarna doktorerar pÄ 2000-talets svenska deckarvÄg. Det gör han inom avdelningen för litteratursociologi pÄ Uppsala universitet. PÄ fredag Àr det dags för sjÀlva disputationen.
â NĂ€r jag började med avhandlingen för sex Ă„r sedan fascinerades jag av den svenska deckarboomen, att en genre kunde vĂ€xa sĂ„ över alla brĂ€ddar. Det var precis nĂ€r Stieg Larssons böcker började komma ut. De gjorde att exporten av svensk kriminallitteratur ökade betydligt.
UngefÀr 200 svenska deckare ges numera ut per Är och Karl Berglunds avhandling Àr en studie över mönster i genren. Del ett handlar om bokmarknaden, "Deckarboomen under lupp", i del tvÄ handlade det om marknadsföring och omslag, "Mordförpackningar" och sjÀlva innehÄllet berÀttas om i del tre. Alla tre delarna har givits ut som vanliga böcker. Den första och nu den sista delen, har utsetts av Svenska deckarakademien till "à rets fackbok".
Karl Berglund berÀttar att han har koncentrerat sig pÄ 116 svenska deckare frÄn millennieskiftet och framÄt frÄn vad han kallar det kommersiella toppskiktet, de som sÄlt mest. Bland de 24 författarna eller författarparen finns till exempel Kjell Eriksson, Karin Alvtegen och HÄkan Nesser. Karl Berglund har lÀst böckerna i hög hastighet för att leta efter gemensamma drag vad gÀller mördare, motiv, mordvapen, med mera. Att strÀcklÀsa pÄ detta vis Àr dock inget han rekommenderar för deckarÀlskaren.
â Att lĂ€sa en sĂ„ stor mĂ€ngd pĂ„ förhĂ„llande vis kort tid och leta mönster ger en bara huvudvĂ€rk och det Ă€r lĂ€tt att bli cynisk över genren. Det Ă€r Ă€ndĂ„ intressant att se hur vissa saker upprepas och att var och en av författarna Ă€ndĂ„ sĂ€tter sin sĂ€rprĂ€gel pĂ„ stoffet. Genren bygger pĂ„ att lĂ€saren kĂ€nner igen sig.
En tes han hade nÀr han började var att skildringen av mordet och dess utredning Àr central.
â Men jag fann att nĂ€stan lika viktigt Ă€r skildringen av huvudpersonens privatliv.
â Trenden vad gĂ€ller huvudpersoner har gĂ„tt frĂ„n en Ă€ldre man som filosoferar över vart vĂ€rlden Ă€r pĂ„ vĂ€g, som till exempel Kurt Wallander i Henning Mankells böcker, mot en feminisering. Huvudpersonen Ă€r allt oftare en yngre kvinna, mitt i livet. Liza Marklund var en föregĂ„ngare med sin Annika Bengtzon, men ocksĂ„ Stieg Larsson med sin superhjĂ€lteinfluerade Lisbeth Salander.
Karl Berglund har ocksÄ funnit att deckargenren verkar vara ett sÀtt att nÄ en bred publik med samhÀllsfrÄgor.
â Oavsett om man vill berĂ€tta om trafficking eller en vacker skĂ€rgĂ„rd Ă€r det anmĂ€rkningsvĂ€rt att man anvĂ€nder sig av ett mord för att göra det. Men anledningen till det Ă€r komplex, tror jag och nĂ„got att forska vidare pĂ„.
SjÀlv ska han fortsÀtta forska efter disputationen inom ett fÀlt som kallas digital humaniora. I ett större projekt med litteraturvetare, nordiska sprÄkforskare och lingvister ska han utveckla datorstödda kvantitativa undersökningar av litteratur. Han hoppas ocksÄ att fÄ undervisa i framtiden.
Har ditt förhÄllande till deckarlÀsning förÀndrats under arbetet med avhandlingen?
â Nu och ett tag framöver kommer jag inte att lĂ€sa deckare för min njutnings skull, jag behöver en paus frĂ„n genren.
Men vad har du pÄ nattygsbordet just nu?
â "Jernbaneeposet" av Sara Lidman som jag tycker Ă€r vĂ€ldigt bra. Men jag hinner inte sĂ„ mycket i taget med tvĂ„ smĂ„barn hemma.