Den som inte har hört "Vad fan Àr det med mig" en enda gÄng under vÄren har förmodligen tillbringat sin tid under en sten. Singeln har hög rotation pÄ radiokanalerna och Àr en del av Nadja Evelinas kommande album "Aska, glitter och annat som försvinner med vinden".
Nadja Evelinas första, kritikerrosade, album "Vi" kom 2019. Och om den första skivan var "ett hjÀrtekrossaralbum" sÄ Àr uppföljaren mer en nostalgitripp. Hon började skriva den före pandemins intÄg, men det senaste Ärets mÀrkliga inramning har i stor utstrÀckning pÄverkat lÄtarna.
ââJag började grĂ€va i kĂ€nslan av nostalgi, och den kĂ€nslan har inte direkt blivit svagare under pandemin. Jag har lĂ€ngtat mycket efter att vara fri. Jag har grĂ€vt mycket i min uppvĂ€xttid i BollnĂ€s för det var en tid dĂ„ jag verkligen kĂ€nde mig just fri. Den lĂ€ngtan har nog förstĂ€rkts av att man har suttit hemma och vĂ€ntat pĂ„ att livet ska börja igen, sĂ€ger hon.
Gammal
Den kĂ€nslan Ă€r hon inte ensam om â i nyliga intervjuer har artistkollegor som Benjamin Ingrosso, Sarah Klang och Molly SandĂ©n vittnat om hur pandemin har gjort att nostalgin smugit sig in i skapandet. Att blicka tillbaka har dock medfört en mindre positiv sidoeffekt för Nadja Evelina:
ââDet har gjort att jag kĂ€nner mig gammal! Vilket ju Ă€r himla löjligt att sĂ€ga nĂ€r man Ă€r 25 Ă„r, haha. Men det kanske hĂ€nger ihop med pandemilivsstilen ocksĂ„, man har ju inte kunnat stöka sĂ„ mycket liksom. Det har pĂ„ gott och ont stĂ„tt lite still i livet hĂ€r och nu, sĂ€ger hon.
Nadja Evelinas svenska pop har Ă€nda sedan debuten jĂ€mförts med Melissa Horn och Veronica Maggio. Ăven om hon har andra influenser, som UmeĂ„duon Dolce och indierĂ€ven Simon Norrsveden, blir hon framförallt glad över jĂ€mförelsen med Maggio.
ââJag har lyssnat mycket pĂ„ henne och man kommer liksom inte ifrĂ„n henne, framförallt inte om man Ă€r en kvinnlig artist som skriver pĂ„ svenska. Hon har varit sĂ„ himla inflytelserik och jag Ă€r glad att det hörs att man verkar i hennes anda, sĂ€ger hon.
Personligt
Kritiker och fans har ocksÄ hyllat Nadja Evelina för hennes personliga och Àrliga texter. Att skriva sÄ Àr ett bra sÀtt att ge ord Ät sÄdant som gör ont, menar hon.
ââJag mĂ„r verkligen bra av sjĂ€lva skrivandet och försöker att inte tĂ€nka sĂ„ mycket pĂ„ att det Ă€r ganska personligt. Folk relaterar ju Ă€ndĂ„ alltid till sig sjĂ€lva nĂ€r de lyssnar pĂ„ musik sĂ„ i slutĂ€ndan handlar det inte sĂ„ mycket om mig och vad jag personligen har upplevt, som vissa relationer som jag inte har förvaltat pĂ„ det sĂ€tt jag önskat.