Norah Jones ger fortfarande ut på den gamla jazzetiketten Blue Note, men så mycket jazz är det inte längre. Nya plattan är den blandning av americana, lättjazz och pop som vi kommit att förvänta oss numera av denna skönsjungande artist. Och det är inget snack kom att hon inte kan leverera stämningsfull och vacker musik.
Brian Burton, alias Danger Mouse, bjöd in henne på sitt senaste album Rome, och fick som tack producera hennes nya Little broken hearts. Han sätter dock ingen större prägel på Jones, hennes musikval är väl så beständigt att det är svårt, lite mer melankoliskt kanske bara. Däremot har arbetssättet varit nytt för henne: att inte ha färdiga låtar med sig till studion utan i stället jobba fram dem tillsammans med Burton.
Det är imponerande så långt, det finns ett knippe fina sånger här om olycklig kärlek med bra texter, men någonstans griper albumet som helhet inte tag på det sätt det borde. Norah Jones välpolerade yta står denna gång lite i vägen för henne.
Norah Jones levererar
Det är inget snack kom att Norah Jones inte kan leverera stämningsfull och vacker musik, skriver Björn G Stenberg.
Norah Jones.
Foto: Jack Plunkett
Norah Jones
[Kaja3]
Little broken hearts
(Blue Note/EMI)
Bästa låt: Miriam
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!