Ola Salo på åskådarplats

På tisdagen kommer The Ark-sångaren Ola Salos symfoniska verk Linneaus Rex framföras på Konserthuset i Uppsala. Verket som skrevs till den nationella Linnéårsinvigningen i Växjö kommer nu att spelas på invigningen av den ena av Konserthusets flyglar.

Ola Salo har den för honom ovanliga rollen som passiv åskådare när Uppsala Kammarorkester och Per Tengstrand repeterar hans symfoniska verk Linneaus Rex.

Ola Salo har den för honom ovanliga rollen som passiv åskådare när Uppsala Kammarorkester och Per Tengstrand repeterar hans symfoniska verk Linneaus Rex.

Foto: Staffan Claesson

Kultur och Nöje2007-09-04 10:58
Ola Salo, som är i Konserthuset för att följa repetitionerna, beskriver själv sitt verk, Linneaus Rex, som en feberdröm i Linnés huvud.
- I verket förvandlas naturen till ett vilt växande monster, säger han. Jag har själv varit en väldigt ambitiös person i hela mitt liv och mina feberdrömmar handlar ofta om mina stora ambitioner. Därför tänker jag mig att Linnés drömmar kan ha liknat mina.
Mest känd är Ola Salo som sångare och låtskrivare i rockgruppen The Ark. Men han är inte främmande inför den symfoniska musiken. Redan som 18-åring skrev han en symfonisk mässa som specialarbete på gymnasiet.
- Det verket har spelats i många kyrkor runt om i landet och varje gång jag har hört den har jag tänkt att jag vill skriva något mer symfoniskt, säger han.

Att det trots det tog så lång tid innan nästa verk kom har att göra med en känsla av att det behövs ett stort sammanhang för sådan musik, för att det tar så många musikers tid i anspråk.
- Jag tror att det är för att jag kommer från en rockbandskultur, säger Ola Salo. Om man ska uppta folks tid där så ska de också synas och vara med och bestämma. Men det går inte på samma sätt när en hel symfoniorkester ska framföra verket. Då gör man som kompositör nästan allt arbete innan repetitionerna ens börjar.
Invigningen av flygeln i Konserthuset kommer att bli en helkväll där Uppsala Kammarorkester, Per Tengstrand, Esbjörn Svensson och Shan-Shan Sun spelar. Förutom Ola Salos verk framförs också Mozarts pianokonsert nummer 21 i C-dur, Elvira Madigan.

När Ola Salo skrev Linneaus Rex inspirerades han främst av senromantisk musik från 1800- och tidigt 1900-tal.
- Jag ville inte skriva musik som likande den från Linnés tid, säger han. Det skulle kännas stelt och tråkigt, som att man sade, "såhär lät musiken på Linnés tid". Då ville jag hellre fånga en slags bild av hans person och eftersom verket beskriver en vindlande, växtlig värld så passade den tidsepoken bäst musikaliskt.
Trots att han finns till hands om dirigenten Paul Mägi eller någon annan vill ställa frågor om verket, så anser Ola Salo ändå att han har semester när han sitter och lyssnar på repetitionerna.
- Så fort jag inte behöver oroa mig för att bli hes så räknar jag det som semester, säger han.

I fredags spelade The Ark sista konserten på sin sommarturné och om fyra veckor ger sig bandet ut på en Europaturné. Förutom Uppsalabesöket så kommer Ola Salo att tillbringa de lediga veckorna i sin stuga på landet med att hugga ved och läsa böcker.
- Möjligen kommer jag att börja tänka på lite ny musik också, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!